Min kajakverkstad

Slutförande av däckets inredning

<<< Föregående dagboksanteckningen om BP-bygget

Lördag 2019-02-23 – lördag 2019-03-02

Vi blev ju avbrutna av en sjösättning mitt i däcksinredandet, så här kommer sista delen av detta i ett separat inlägg. I huvudsak rör det sig om att få fotstödet på plats och göra fästen till däckslinorna.

Skriver detta ett tag i efterhand. Gjorde en dag-för-dag-plan och kom fram till att det kan finnas en viss chans att jag kan limma ihop skrov och däck på min födelsedag. Bra med ett litet tidsmål, men egentligen är ju inte den dagen bättre än någon annan. Hursomhelst, eftersom jag nu satt lite tidspress så har jag inte haft ro att ägna mig åt skrivande här. Därför kanske minnet för alla detaljer fallerar lite.

Jag kände mig inte övertygad om den inmätning av fotstödet som min dotter hjälpte mig med. Det var svårt att hålla fotstödet på plats genom den förliga lastluckan och samtidigt mäta in var den passade i förhållande till mina ben. Eftersom stödet till följd av detta var lite vingligt var det också svårt för mig att veta exakt hur jag ville ha benen, det gick inte att ta spjärn mot det handhållna stödet.
Därför jämförde jag resultatet från vår handgripliga in-mätning med det mer indirekta sättet att mäta utifrån benlängden som Björn anger i byggbeskrivningen. Det blev en avsevärd skillnad mellan de båda metoderna!

Eftersom jag kommer att ha ett fast fotstöd vill jag ju vara helt säker på att det hamnar rätt, så jag bestämmer mig för att göra ett stabilare experiment för att ta reda på sanningen:

Konstruerar ett provisoriskt flyttbart fotstöd av en överbliven bit från utsågningen av formspant. Skruvar fast en ribba på den så att jag kan fästa den rimligt stabilt under däcket med hjälp av en skruvtving genom förliga packluckan.

Så här ser detta ut från däckets ovansida när jag återigen satt ihop däck och skrov med spännband och lagt hela kajaken på golvet.
Tanken är nu att jag genom att provsitta kajaken, kliva ur och justera fotstödets placering, provsitta igen, justera, provsitta, och så vidare, ska kunna trimma in fotstödet en gång för alla.

När jag är nöjd märker jag ut placeringen och går vidare med att passa till själva stödet ur 12 mm plywood.

För att limma fast fotstödet tillverkar jag av lite överbliven spant-spånplatta ett tillfälligt stöd för stödet. Jag vill ha det i rätt vinkel mot däcket, och så nära lodlinjen som möjligt för att det ska stämma med skottet jag sedan tänker montera dikt an framför fotstödet.

Mäter ut vinkeln med hjälp av ritingen, eftersom fördäcket lutar i förhållande till vattenlinjen är det inte exakt 90°. Avviker inte så mycket att det egentligen spelat någon roll, men rätt ska vara rätt.

Limmar med förtjockad epoxy och fixerar med ett spännband. När detta härdat spacklar jag hålkäl och klär in hela rasket med glasfiber, men det blidde det inga bilder på.

Över till linfästena

Tänker göra linfästen  i epoxy med hjälp av ”gjutformar” av PVC-slang. Som allt annat har jag hämtat idén från Björn, som i sin tur har hittat den någon annan stans. Börjar med ett enstaka fäste för att känna på hur det fungerar.

Borrar två hål i däcket, trär i slangen med ett rep i så att den inte plattas ut i böjen.

På undersidan av däcket glasfiber och massor med epoxy såväl mellan slang-kröken och däcket som över hela paketet.

När epoxyn härdat drar man ut repet och slangen och sedan har man en fin kanal att dra däckslinan genom.

Nu när jag provat en gång tar vi det lite mer detaljerat. Nu kör jag flera fästen parallellt, det tar ett tag för epoxyn att väta igenom alla lager glasfiber, så istället för att vänta på ett i taget multitaskar jag.

Börjar med ganska höga bukter på slangarna så att det ska gå lättare att få in glasfiber paketet, 6-8 lager glasfiberbitar i storleken ungefär 5 x 7 cm rekommenderas i beskrivningen.

Började med att lägga in en bit i taget, men kom sedan på att det var enklare att lägga alla i en hög och sedan trycka in hela paketet.

När det är på plats drar jag ner slangen så att glasbitarna kläms så hårt som möjligt mot däckets undersida.

För att få in glaspaketet i slangbukten behöver de delvis rullas ihop. En lärdom här är att om man rullar dem med ”öppningen” uppåt som på bilden till höger…

… så kommer de att rulla ihop sig mer när man drar åt slangen, vilket gör det svårt att platta ut glasfibern mot däckets undersida. Istället får man en tjock korv av glasfiber. Detta är dels svårt att väta ut med epoxy, dels blir det en klumpig bulle under däcket och framför allt sprids inte belastningen över en större yta.

Om jag istället lägger glasfiberpaketet med bukten uppåt som på bilden till vänster…

… så plattar den i det närmaste ut sig själv mot däcket när jag drar åt slangen.

Dock blir det fortfarande ett ganska tjockt glaspaket, även om det nu är platt istället för korv-format. Känns inte helt optimalt så jag experimenterar vidare.

Om jag lägger glasfiberbitarna lite förskjutna i förhållande till varandra innan jag pillar in dem under slangen, för-formar en solfjäder på båda sidor om mitten, …

… så blir det mycket bättre spridning på dem. Fördelen med detta är dels att belastningen från linan kommer att fördelas över en större yta av däcket vilket är gynnsamt ur hållfasthetssynpunkt, och även att det blir en mindre distinkt bula av det hela, det sluttar successivt ut mot däcket istället för att bilda en markerad klump i mitten.

På ett par ställen vill jag ha två fästen alldeles bredvid varandra. Hur däckslayoten är tänkt får demonstreras i ett kommande inlägg när linorna är på plats.

Provar då att lägga lite längre glasfiberbitar som täcker båda fästena istället för att försöka göra båda fästena separat.

Lägger lite glasfiber på tvären mellan fästena för att sprida ut belastningen även i denna riktning …

… och huvuddelen under slangarna ”som vanligt”.

Fler fält-försök: Tänker att det krävs ganska mycket epoxy för att väta ut det tjocka lagret med 8 glasfiberlappar ovanpå varandra. Så varför dutta lite i taget med en pensel, bättre då att börja hälla på en skvätt så det går undan.

Ingen bra idé, eftersom det tar lite tid innan epoxyn tränger ner i glaset rinner det mesta ut på däcket vid sidan av och så måste jag flytta tillbaks det med penseln i alla fall.

Slutsatsen är att det är bättre att använda penseln från början. Mindre kladd och det går fortare. Jobba då hellre med flera fästen samtidigt, så kan man pyssla med det ena medan de andra får suga in epoxy och så växlar man mellan dem.

Efter ett tags duttande med penseln och påförande av allt mer epoxy ser det ut så här när glaspaketet under slangen är färdigt.

Och så här när även de fyra glas-lagren ovanpå slangen kommit på plats.

Nu tar vi det från början lite mer detaljerat. Glasfiberpaketet till vänster gjorde jag innan jag kom på att för-forma det som en solfjäder innan jag stoppar in det under slangen, så det ser lite onödigt stabbigt ut.

Som sagt, dutta på epoxy med penseln lite i taget. Tar lite tid men så kan man å andra sidan ha flera beslag igång samtidigt. 4-6 stycken kändes lagom för mig.

Blev dock så med yckt efter ett tag att jag inte märkte att epoxyn började tjockna, kunde inte begripa varför den inte vill tränga in i glasfibern. Så gapa inte över för mycket, jag fick ta bort två beslag och börja om från början med ny epoxy.

Kanterna vill gärna fransa sig. Använd penseln försiktigt. Dock är det ju inte hela världen hur det ser ut på däckets undersida.

Det tar ett tag innan allt blir genomdränkt. Ös inte på för mycket epoxy åt gången, det som behövs är tid för att den skall sugas ner i de undre lagren.

Så småningom är allt vitt borta.

Då är det dags att lägga på lite större bitar ovanpå alltihop. Efter att ha försökt lite olika varianter tycker jag att det enklaste är att lägga på en bit i taget och väta ut den runt slangen och se till att den formar sig över ”kullen”.

Lägger jag på alla fyra bitar på en gång tycker jag det är svårare att forma dem över/runt slangen och få ut all luft.

Nästa bit…

… och nästa.

Tar hjälp att hålla fast glasfibern med epoxy-rör-pinnen. När jag trycker på ena sidan slangen vill glaset bubbla upp på andra sidan, och när jag sedan trycker på andra sidan vill det, ja du förstår.

Med pinnen kan jag forma det lite bättre och få bort luft ur paketet.

Nästan klart…

… och helt färdigt.

När epoxyn börjat segna till nyper jag åt med fingrarna för att få ut den sista luften och få det att sluta så nära mot slangen som möjligt.

Som ett litet extra projekt vill jag montera någon form av fästen för att kunna fästa in packluckorna med ett snöre. Vore ju dumt om de blåser bort om man någon gång måste öppna dem när det blåser.

Känner inte för att bygga något fint och komplicerat, så jag tänker prova att göra dem av nylonband. Klipper några bitar ur ett vanligt spännband.

Viker det dubbelt för att få en ögla i ena änden att knyta linan i. Gör några hål med en håltång tvärs igenom och smälter ihop hålens kanter med en tändare.

Tänker mig att de ska sitta starkare mot däcket när hålen fylls med epoxy, känns annars som att det kan finnas en risk att de dras ur, jag vet ju inte hur bra epoxy väter ut vävda nylonband.

Lägger banden på rätt plats, dränker in dem i epoxy och lägger glasfiber över.

Hoppas att inte epoxyn kommer att sugas för långt in i den ände jag vikt till en ögla, för jag vill ju inte att bandet skall bli stenhårt här när epoxyn härdat.

Sedan på med glasfiber.

Eftersom det dubbla nylonbandet blev ganska tjockt vill väven inte riktigt smita tätt i kanterna, så jag försöker lösa detta så gott det går med lite tejp.

Så här blev det när allt härdat. Helt ok tycker jag.

Om jag ska göra detta fler gånger ska jag justera metoden något:

  • Se om det går att mätta nylonremmen med epoxy genom att stoppa  i ändarna en stund i epoxymuggen. Det kändes inte som att den sög åt sig särskilt väl.
  • Göra en liten hålkäl runt remmen för att få glasfibern att sluta helt tätt runt kanterna. Tejpen hjälpte, men inte fullt ut. Då blir det två moment, limma fast remmen, låt härda, spackla hålkäl och sedan på med glasfiber.

Några moment som inte kom med på bild:

När linfästena härdat, dra ut repen ur slangarna, skär av ena slangänden jäms med däcket och dra ut slangen från andra änden. ”Segdra” så kryper den ut, rycker man till misstänker jag det är risk att man drar av slangen.

Kolla tätheten i varje fäste genom att hålla för ena hålet och blåsa i det andra. Inte förrän epoxyn härdat förstås. Ett av mina dubbelfästen var inte riktigt tätt, och eftersom jag inte vill ha in vatten i lastutrymmet penslade jag på mer epoxy och provblåste igen när det härdat.

Lägger ett extra lager epoxy under däck framför sittbrunnen. Vill inte ha någon glasfiberstruktur i ytan här där jag kommer att ta stöd med knäna, risk för skavsår.

Och säkert något annat också som jag inte kan komma ihåg just nu.

Tidsåtgång:

Tappade fullständigt kontrollen över tideräkningen. Få se om jag kan återkomma med en gissning…

Förslag: 25 linfästen, 15 minuter styck lika med 6 timmar? Fotstöd 2 timmar? Totalt 8 timmar?

Nästa >>> dagboksanteckning om BP-bygget

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *