Min kajakverkstad

Frej 2019

Uppdatering 2023-09-30: Jag ska bara…

Titeln på detta projekt och denna sida stämmer fortfarande. Det var 2019 jag började fundera på bygget och det var även då jag skaffade ritningarna. Men jag skulle ju först bara fixa till verkstan. Sen återupptog jag mitt fotograferande. Och håller på att skriva en bok. Lovade att bygga en kajak åt syrran när hon fyller jämt, jag har ju flera år på mig till 2024. Inte nu längre. Så jag lägger Frej på hyllan och försöker få ihop en Nanoq istället, blir väl inte klar just till födelsedagen men förhoppningsvis åtminstone samma år som hon nollar.

Byggbloggen för Nanoq får en egen sida.


Jag kommer att använda denna sida för att samla tankarna till en plan inför byggstarten. Datum för denna har jag inte funderat så mycket på ännu, vill fixa till de grövsta otympligheterna i verkstan först. Har gjort ett särskilt inlägg om detta följt av flera där jag rapporterar framstegen, titta i kategorin ”Snickarverkstan” om du är intresserad.

Det är inte hållbart att bygga över vintern på samma sätt som jag gjorde med Black Pearl 2018 eftersom det var alldeles för kallt i byggutrymmet då. Och eftersom jag tänker prestera ett bättre resultat den här gången kommer jag att vara noggrannare och lägga ner den tid som behövs. Således räknar jag med att detta projekt mycket väl kan sträcka sig över två säsonger.

Mina övergripande funderingar om kommande byggen har jag resonerat kring på en annan sida där jag också förklarat varför just Frej står på tur.

Kittlar inledningsvis med en bild på Frej.
Klicka på bilden för att komma till Björn Thomassons (konstruktörens) beskrivning av kajaken.

Jag tänker högt…

Längd

Eftersom det ska bli en lek-kajak avsedd att vara smidig att stuva undan kommer jag att korta ner den från originallängden 507 cm till 420 cm, samma som Björns Jack 14. Detta ska gå bra enligt en diskussion i kommentarsfältet på Björns hemsida. En primitiv beräkning ger vid handen att detta skulle ge en lastkapacitet på cirka 110 kg jämfört med originalets 135 kg, vilket räcker för det användningsområde jag tänkt mig, det vill säga dagsturer och möjligtvis någon enstaka övernatttning.


Ytbehandling

Tänker mig måla skrovet i täckande färg men låta däcket vara trärent. Klarblå eller knallröd är det jag väljer mellan just nu. Kommer att bli De Ijsel precis som på Pärlan, upplevde det som en helt fantastisk färg att måla med.

Vill att färgen skall gå upp en aning på däcket för att omsluta relingen istället för att kanten ska förstärka själva relings-linjen, jag jag kan tycka det ser lite abrupt och fantasilöst ut. Exakt hur det blir med detta får visa sig när kajaken är hopfogad, målningen får anpassa sig till kurvaturen i övergången mellan däck och fribord, som ser ut att variera utefter kajakens längd vilket gör det svårt att veta i förväg.


Skädda?

Självklart, en ställbar. Frej är enligt beskrivningen väldigt lättmanövrerad och eftersom jag dessutom kortar ner henne rejält förstärks denna egenskap ytterligare. Därmed är skädda en förutsättning för att kunna ta sig fram rimligt effektivt i alla former av sidvind.

Tanken just nu är att placera skäddan omedelbart bakom sittbrunnen. Detta låter lite konstigt, den gör väl mycket mindre nytta där än längre bak? Men vad jag har läst mig till fungerar det minst lika bra att ha den där, så varför inte prova i verkligheten!? Tänker ändå dela av packutrymmet omedelbart bakom sittbrunnen i centrumlinjen för att skapa ett mindre fika-utrymme, och då kan ju skädda-boxen integreras i det skottet för att stjäla så lite plats som möjligt.

Kommer att tillverka skäddan själv, men köpa en färdig reglagebox eftersom jag tycker det blir mycket distinktare och snyggare än att knåpa ihop en egen.

Fikalucka?

Ja. Tänker placera den på höger sida bakom sittbrunnen och dela av med skott i aktra packutrymmet så att det endast tar halva kajakens bredd i anspråk .

Björn avråder förvisso från fika-utrymme där eftersom akterdäcket är så lågt omedelbart bakom sittbrunnen att det blir för litet, men jag tycker det är väldigt praktiskt att ha någonstans att göra av småprylar som man inte vill ha skramlande runt i de stora packutrymmena, exempelvis bilnycklar, solkräm, en liten termosmugg med kaffe och liknande.

Tänker mig en Beckson pry-out lucka här eftersom den är enklare att hantera baklänges i sittbrunnen än en gummilucka som ska krängas på eller en screw-out hatch som behöver passas in och skruvas. Problemet är att jag inte fått svar från Beckson när jag försökte få tag på sådana luckor till Black Pearlen och jag har inte hittat någon svensk återförsäljare.

Sits

Formen på sitsen till Black Pearl blev bra, men det blev en klumpig lösning att göra den av homogent PU-skum. Därför ska jag bygga en form i skum och laminera upp ett rundat skott som också utgör rygg- och i viss mån höftstöd samtidigt som det tätar mot aktra packutrymmet.

Antingen klär jag hela skottet med den snygga blåa neoprenen jag använde till Pärlan, eller så laminerar jag det i kolfiber så att det ser flådigt och high-tech ut. Kanske en kombination där jag fäller in en mjukare del i ryggstödet, får fundera lite till på detta, är ju ingen brådska på länge än.

Själva sitsen gör jag så att den passar in i skottets rundning. Har en liten tanke på att göra den som en liten Sacco-säck så att den automat-formar sig efter röven, men jag vet inte riktigt hur jag ska kunna styra formen så att den blir så låg som möjligt under sittbenen. Kanske blir det en neoprenklädd formslipad dyna av PU-skum istället. Eller så gjuter jag den i ett stycke med skottet.

Packluckor

Väljer mellan att göra egna träluckor eller använda gummiluckor, typ Kajaksports.

Jag har inte sett några träluckor som jag tycker ser tillräckligt bra ut, framför allt tätning och låsning brukar göra att det ser lite halvtaffligt ut. En variant som jag gillar för tätningen är att ha neoprenluckor under en hård skyddslucka, i detta fallet av trä, som exempelvis på min gamla Marlin. Hur man sedan ska hålla fast träluckan återstår att lura ut, nylonband med plastspännen eller vred av trä ser bara för hemmagjort ut. Kommer jag på nån lösning som jag tror på kanske jag kör på den.

Önskan är, om det blir köpeluckor av gummi, att gjuta egna luck-skålar i kolfiber. Men jag har inte riktigt fått grepp om hur man gör det och hur bra resultat man kan förvänta sig.

Fotstöd

Funderar på att ha någon form av ställbara fotstöd, det kan ju vara trevligt om även folk med annan benlängd än jag kan provpaddla kajaken.

Köpe eller bygga själv är frågan. Ser nog proffsigare ut med köpe, de trävarianter jag sett ter sig lite klumpiga. Men är å andra sidan egentillverkade, vilket ju är lite av poängen med att bygga sin egen kajak. Det ger sig…

Xyz

Återkommer när jag har tänkt mer…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *