Min kajakverkstad

Black Pearl 2018

Jag tänker bygga en Black Pearl!

Bilden är lånad från Björn Thomassons hemsida, han har designat kajaken och erbjuder ritningar till försäljning. Klicka på bilden för att komma till hans beskrivning av Black Pearl.

Första gången jag stötte på Björn Thomasson var när han ställde ut sina akvareller i en före detta frikyrkolokal i Halmstad, första halvan av nittiotalet måste det ha varit. Många hade havs- och kajakmotiv.

Kommer inte riktigt ihåg om detta var före eller efter det att jag hade skaffat min första kajak, den bayerska Das Boot som du kan läsa om på en annan sida. Kanske var det Björns målningar som gjorde att inspirationen tippade över vågskålen mot ”köp”?

Jag handlade en tavla av honom, även om han inte personligen var där om jag minns rätt, föreställande en kajak på en strand norr om Halmstad. Du ser ett icke rättvisande utsnitt av tavlan på fotot till höger, med reflexer i glaset och allt.

Faktiskt har denna tavla varit en starkt bidragande orsak till att underhålla mitt kajakintresse över tiden. I och med att tavlan alltid har hängt på någon central plats i hemmet har jag kunnat bibehålla känslan av att vara en kajak-människa även under perioder då aktiviteterna på kajak-fronten varit vilande. Särskilt tack för det stödet Björn!

Fick också se hans egen-byggda kajak, samma som på tavlan, utställd i den tillfälliga galleri-lokalen. Blev alldeles fascinerad över att man kunde bygga en kajak i trä och fick genast ett enormt ha-begär.

Tydligen kunde man köpa ritningar av Björn och bygga en sådan kajak själv. Så det gjorde jag. Köpte ritningar alltså, nåt bygge blev aldrig av.

Har faktiskt kvar ritningarna, letade upp dem för att se vad kajaken hette, men det framgår inget namn, rubriken på ritningen är Kajak 500×56. Antar att det kanske var Björns första och då enda egna konstruktion och att den därmed inte behövde något specifikt namn för att särskiljas från någon annan? Den påminner inte omedelbart om någon av kajakerna i hans nuvarande sortiment, mest uppenbart eftersom den hade en liten ”ruff” framför sittbrunnen för att få plats med ben och andra grejor. Kan tänka att han designat den för att vara praktisk när han paddlade runt och frilufts-målade?
Tillägg 2019-05-22: Efter lite närmare efterforskningar, bestående av att lus-läsa kajak-beskrivningarna på Björns hemsida, har jag kunnat sluta mig till att denna Kajak 500×56 var en föregångare till, eller kanske tidig variant av, hans nuvarande modell Kavat.

Nästa gång jag hörde talas om Björn var i samband med att jag köpte min första riktiga kajak sådär 20+ år senare, en Prijon Marlin från Verkö Kajak, och då började surfa (bildligt talat alltså, på internätet) runt mer aktivt efter information i ämnet. Träffade så gott som omedelbart på Björns hemsida som innehåller mängder med bra information, han visade sig vara en auktoritet på det här med kajaker, deras användning och hur man bygger dem. Och jag som trott att han var målande konstnär i första hand. Fast kajaker är väl konstverk de också…

Insåg då att han även har ett stort urval av egendesignade kajaker och säljer ritningar till hemmabyggare. Alla vackra (kajakerna alltså, hemmabyggarna kan jag inte uttala mig om) och konstruerade med en klar och tydlig tanke bakom, men den som fångade mitt intresse mer än alla andra var Black Pearl. Verkade för avancerad för min ringa paddlingsförmåga, men jag var redan då tämligen övertygad om att ska jag bygga en kajak så är det den. Så får paddelkunskapen komma ikapp så gott den kan.

Tänkte också att det kunde vara en bra morot för att öva upp paddeltekniken, att bygga en för svår kajak, så 2016 köpte jag ritningarna med planen att bygga under vintersäsongen 2016/2017. Blev inget av 2017/2018 heller, så nu satsar jag friskt på att åtminstone påbörja projektet före sommarsäsongen 2019.
Tillägg 2019-01-01: Just denna föresats lyckades faktiskt, vid årsskiftet 2018-2019 är utsidan på skrovet klar med epoxy och allt. Om det blir något som går att paddla i till sommaren däremot återstår att se.
Tillägg 2019-05-23: Black Pearlen är faktiskt klar nu! Har lagt till några stycken om detta längst ner här på sidan.

Mina tankar och planer innan jag börjar

Eftersom detta är mitt första kajakbygge ser jag det i första hand som ett läro-projekt och tänker därför inte bli alltför kreativ i mina lösningar. Följ byggbeskrivningen, hitta inte på något som gör det svårare än vad det behöver vara.

Jag tänker måla kajaken, förmodligen svart. Dels eftersom dess namn och utseende inbjuder till detta, dels för att det verkar smart att öva på strip-tekniken innan det är dags för ett fernissat bygge där träet kommer att synas på den färdiga kajaken. Förmodligen skulle det bli en besvikelse när nybörjarmisstag gör att finishen på en trären kajak blir halvdan, bättre då att satsa på detta som kajak nummer två.

Någon form av köpe-luckor kommer det att bli. Förmodligen Beckson, tycker att de gör sig bra på Black Pearl och jag är ingen fan av gummiluckor. Är i och för sig sugen på att bygga egna, men återigen vill jag inte göra det för svårt denna första gång. Bättre att bli färdig och komma underfund med grunderna än att dra igång ett evighetsprojekt som ändå inte kommer att bli 100 på grund av bristande erfarenhet.

Jag ska också försöka avhålla mig från att vara för redig. Risken finns att jag kommer att hamna på avvägar från kajakbygget genom att istället ägna tid åt listiga lösningar i verkstan. Tanken är att detta ska vänta tills jag tagit mig genom hela byggprocessen, inför nästa kajakbygge, så att jag vet vad som bäst underlättar bygget. Därmed kommer jag förmodligen att ödsla en del tid på att inte ha nån riktig ordning på infrastrukturen runt bygget, såsom arbetsytor, plats för verktyg och material, ordning på utrustningen och så vidare, men det får jag leva med denna gång.

Det beslut som vållat mig mest tankemöda har dock varit huruvida jag skall ha justerbar skädda eller ingen skädda på Black Pearlen. Å ena sidan vill jag lära mig hantera den utan skädda och då är det ju onödigt att lägga energi på att utrusta den med något som jag ändå inte vill ha, men å andra sidan vill jag inte stå där med en kajak som blir alltför svår för mig att paddla och därmed riskera att jag kanske inte använder den så mycket som jag tänkt. Jag vill att frånvaron av skädda skall bli en lagom utmaning som gör att jag blir en bättre paddlare på kuppen, inte något övermäktigt som sänker min motivation.
Ja, jag vet. Jag behöver ju inte använda skäddan om jag inte vill så varför inte ta det säkra före det osäkra och bygga en. Men som konstaterats ovan vill jag göra detta bygge så enkelt som möjligt, och dessutom skapa ett moment av ”tärningen är kastad” för att tvinga mig att utveckla min paddling och därför ta bort möjligheten att av lathet och bekvämlighet använda skäddan i tid och otid.
I sista stund innan bygget börjar bestämmer jag mig för att strunta i skäddan. Jag har haft min roderlösa Dagger Stratos i ett par år och lärt mig hantera den bättre och bättre. På den behövs skäddan eftersom den har ganska kraftigt språng, men jag har medvetet ”underanvänt” skäddan för att träna på att hålla kursen i en inte så kurs-stabil kajak. Och eftersom detta fungerar med allt mindre ansträngning och energislöseri tror (hoppas) jag att Black Pearl med sin långa köl och låga akterdäck skall vara rimligt hanterbar utan skädda, med en lagom avvägd dos av utmaning.

Den som så önskar kan följa eventuella framsteg här på min blogg under kategorin Black Pearl 2018.

Observera att bloggen endast är avsedd som en dagbok från bygget
som eventuellt också kan förmedla några användbara erfarenheter och i bästa fall även något tips.

Bloggen är INTE en byggmanual!

Alltså saknas grundläggande beskrivningar och förklaringar av de olika momenten,
helt enkelt eftersom jag inte är kompetent att ge sådana instruktioner.

När jag återger vad jag gjort gör jag det i förhållande till Björns byggbeskrivning, vilket innebär att du förmodligen bör ha tillgång till den eller vara kunnig i strip-bygge sedan tidigare för att hänga med i mina inlägg.

Jag har efter hand noterat att min byggdagbok är ganska inkonsekvent så till vida att för vissa moment skriver jag ganska mycket och har gott om bilder, ibland blir det rent utav lite av en instruktion snarare än en dagbok.
För andra moment är dagboksanteckningarna mer sparsmakade och bilderna sporadiska.
Detta beror på att ibland har jag mer tid att fotografera och berätta, vid andra tillfällen känner jag att själva byggandet måste prioriteras på bekostnad av att dagboken blir mindre ambitiös.

Nåväl, det får ni stå ut med. Huvudsyftet är att bygga en kajak, dagboken är bara en kul grej vid sidan av.

Dagboken i kronologisk ordning

Det kan tänkas att någon, till exempel jag själv i samband med nästa bygge, vill gå igenom Black Pearl-byggbloggen i kronologisk ordning från början till slut. Det kan dock vara lite omständligt eftersom blogglistan sorteras i omvänd kronologisk ordning även om man skiljer ut de relevanta posterna genom att välja kategorin Black Pearl. Därför kommer här en länklista med inläggen från det första till det sista:

Grovstädning i delar av verkstaden inför byggstart
Förberedelser inför byggstart
Tillverkning och installation av formspant
Såga ribbor
Innerstävar del 1
Innerstävar del 2
Ribbor del 1
Ribbor del 2
Limmar skrovet
Förberedelser för slipning
Slipning av skrovets utsida
Glasfibring av skrovets utsida
Äntligen har skutan vänt!
Dags för däck
Däckets inredning
Sjösättning i torr-docka
Slutförande av däckets inredning
Förberedelser för sammanfogning
Taklagsfest
Utsidan klar för målning
Färgläggning
Sits-tillverkning och annat pyssel
Klart skepp!
Jungfrufärden
Erfarenheter från BP 2018

Tankar direkt efter bygget färdigställts

Så här direkt efter det att bygget är avslutat 2019-05-22 känner jag mig väldigt nöjd. Vissa saker blev bättre än jag vågat hoppas, andra saker strulade mer och tog längre tid än jag hade förutsett.

Den ungefärliga totala tidsåtgången för bygget hamnade på cirka 150 timmar. Med tanke på att vissa moment känts som evighetsarbeten blev jag ändå positivt överraskad när jag summerade excel-tabellen där jag efter hand loggat nedlagd arbetstid, på ett ungefär.

Vikten på kajaken slutade på cirka 20 kg. Väsentligt mer än vad som är nödvändigt, men lättare än mina köpe-kajaker. Även här hade jag befarat värre med tanke på hur mycket epoxy som gick åt för att trolla bort glasfiberremsorna över skarven mellan skrov och däck, måste ha slipat rimligt effektivt ändå.
Hade ändå inte någon ambition att bygga en riktig lågviktare, så jag bryr mig faktiskt inte så mycket om att den blev i tyngsta laget, det är ju inga katastrofsiffror.

Min ambitionsnivå var ju inte att försöka göra det perfekt så här första gången, utan att hålla ner på kraven och istället bli klar med första kajaken på en rimligt tid och sedan satsa perfektionismen på nästa bygge när jag lärt mig av med de värsta nybörjarmisstagen.
Detta lyckades delvis, men jag klarade inte riktigt av att konsekvent hålla mig till min låga ambitionsnivå i alla situationer: Ibland när jag såg konsekvenserna av tidigare ”medvetet slarv” kunde jag inte riktigt leva med det utan spenderade då onödigt mycket tid på att i ett senare moment efterjustera något som hade gått fortare att göra mer noggrant i ett tidigare skede.

Och när jag ser slutresultatet grämer det mig lite att inte ha satsat på perfektion, det blev nästan kanonbra och då kunde jag ju med en rimlig extra insats ha åstadkommit perfekt när jag ändå höll på. Fast då hade kanske premiärturen inte blivit förrän nästa säsong, så jag känner ändå att jag har gjort rätt. Det kommer fler byggen med bättre förutsättningar…

Det enda jag verkligen retar mig på är en fadäs på däcket till höger om sittbrunnen. När jag skulle sickla bort en rinning i det sista lagret färg lyckades jag gå igenom lacken ända ner till epoxin. Kompletteringsmålade, men det är lite knepigt att lägga färg på en begränsad yta i efterhand, det blir mycket kant att trolla bort mot underliggande lager.

När jag skulle slipa till det hela gick jag igenom färgen igen, och lyckades dessutom inte helt jämna ut färgkanten. Och var otålig nog att gå på med 240-sandpapper vilket repade alldeles för mycket.

Eftersom Pärlan framstår som finare än hon egentligen är på avståndsbilderna ovan kommer här ett foto på fadäsen för att inte förmedla en överdrivet positiv bild av det färdiga resultatet.

Men nu vill jag bara få kajaken i sjön och ids inte göra ett omtag till på detta, det får se ut som det gör tills vidare så får vi se om restaureringslustan gör sig påmind till vintern.

Summa summarum, en mycket nöjd förstagångsbyggare ser med spänd förväntan fram emot jungfruturen.

Tänk om jag inte klarar av att hålla henna på rätt köl över huvud taget, vilket antiklimax!

Sjösättning och premiärpaddling

Dessa aktiviteter utspelades till stor belåtenhet under Kristi Himmelsfärdshelgen i månadsskiftet maj-juni 2019 och finns närmare beskrivna i ett separat inlägg.

Jag har också sammanställt några handgripliga erfarenheter och nybörjarmisstag från bygget i ett allra sista inlägg i kategorin Black Pearl 2018.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *