Min kajakverkstad

Innerstävar del 2: Nu så!

<<< Föregående dagboksanteckningen om BP-bygget

Måndag 20/8 2018

 

Kunde inte hålla mig, det blev ett sent kvällspass med innerstävarna också. Svårt att släppa något som hänger i luften.

Den här gången gick det väsentligt bättre. Ser inte helt ut som jag förväntat mig och inte heller riktigt som på ritningen, men med den här lösningen känns linjerna ok så gott jag kan bedöma, så det får vara bra nog.

Så härnedan blir det en lite mer rättfram beskrivning av hur jag gjorde och inte så mycket om och men som i del 1 av berättelsen om innerstävarna.

 

Placerar mitt nya ämne till förlig innerstäv i urtaget i spant 1.

 

 

 

 

Märker ut och sågar till så att den kommer på rätt höjd över baslinjen ett spantavstånd för om spant 1. Fäster den tillfälligt med en tving.

 

 

 

Häftar dit en tillfällig kölribba. Ja, jag står fast vid att inte ha en mitt i utan en på varje sida om kölens V-form. Med hjälp av denna markerar jag var innerstäven skall sågas av för att linjera med kölen.

Rundar  sedan av övergången mellan kölen och stäven så att det inte blir ett skarpt hörn utan en mjuk övergång. Känns inte som att det behövs någon större radie här.

 

Med hjälp av en tillfällig bit relingsribba som endast häftats vid de tre förligaste spanten märker jag ut en lämplig vinkel för att fasa av innerstäven så att ribborna landar snyggt på den.

 

 

 

Vid spant 1 sågar jag ett snitt som går in till mitten av stävens övre kant och har samma vinkel som spantet. På så vis får jag även mitt på ribban en markering av vilken vinkel stäven skall fasas med. (Min vänsterhand är olyckligtvis i vägen för att se detta tydligt.)

I den ände av innerstäven som är närmast spant 1 använder jag den tillfälliga kölribban för att på stävens kortsida märka upp vilken fasvinkel som passar häruppe, men det fick jag ingen bild på.

Genom att på detta vis ha skapat tre referenser för vinkeln på fasen utgår jag från dessa och hyvlar på fri hand ut fasen så att den kontinuerligt ändrar vinkel mellan dessa tre markeringar.

Nu är detta lättare än jag förutsett, eftersom vinkeln visar sig vara densamma för hela den raka delen av stäven. Detta beror förmodligen på att BP har en så pass smäcker nos att alla ribborna slinker in i samma spetsiga vinkel. På en annan kajakkonstruktion hade förmodligen vinkeln ändrats över hela innerstävens längd. Nåja, det gör ju saken så mycket enklare.

Eftersom jag inte haft tålamod nog för att ställa i ordning resten av snickarverkstan, utöver själva kajakutrymmet, har jag inte omedelbar tillgång till hyvelbänk och dylikt. Därför hyvlar jag med låret som bänk, det går bra det också. Brukar kalla detta för luftgitarr-hyvling, faktiskt mycket stadigare än man kan tro.

Så här tycker jag är ett bra sätt att hyvla en sådan här fasning:

Hyvling tvärs fibrerna.

Först hyvlar jag tvärs fibrerna i träet , det går alldeles utmärkt med en vass hyvel. Detta gör det lättare att få kontroll över fas-vinkeln, särskilt som jag trodde att den skulle ändras steglöst över hela stävens längd. Dessutom avverkas materiel snabbare. Notera att jag håller hyveln i sned vinkel mot hyvlings-riktningen, som i bilden till vänster är rakt nedåt, eftersom detta gör att eggen skär bättre.

 

 

Tillpassningskontroll.

Sätter då och då stäven på plats för att kontrollera att jag är på rätt väg med fas-vinkeln.

 

 

 

 

Slutfinish med hyvling längs fibrerna.

När jag är i huvudsak nöjd i tar jag ett par tag med hyveln längs fiberriktningen för att jämna av de små ojämnheter som uppkommit vid tvär-hyvlingen.

 

 

 

Så här ser det ut när jag hyvlat färdigt fasen på ena sidan av innerstäven. Notera att jag har märkt ut centrumlinjen på kanten av ämnet. Detta för att ha en linje att förhålla mig till vid hyvlingen, det är svårt att få slutresultatet rakt annars. Hyvla in till linjen men hyvla inte bort den!

 

 

Här har jag förstärkt fasens kant på stävens bredsida med ett blyertsstreck. Man ser tydligt att den är spikrak, det vill säga har samma vinkel, över hela den långa raka delen och sedan får en allt flackare vinkel som i den smala änden så gott som överensstämmer med kölvinkeln på formspant 2.

 

Tillägg: När jag så småningom fått dit kölribborna inser jag dock att jag missbedömt fasvinkeln i den del av innerstäven som ansluter mot kölen (den kortare raka delen i nedre vänstra hörnan av bilden).
Närmast formspant 2 är det rätt, men sedan skulle jag direkt varit mer aggressiv i att spetsa till vinkeln och inte väntat med det tills jag kommit ut på den längre raka delen av stäven. Kölribborna följer ju den korta rakare delen, från bildens nedre vänstra hörn och upp till mitt klockarmband, och skall i framkant linjera med de ribbor som kommer att monteras under kölribban.
Det säger sig ju själv att denna vridning/övergång inte kan ske på 20 mm längst fram utan måste ske successivt hela vägen från den förliga innerstävens bakre kant. Borde jag ha reagerat på redan när jag tillpassade innerstäven, men även solen har fläckar. Kommer att kunna lösa detta med våld, hyvel, sandpapper och epoxispackel, men det hade känts bättre att göra rätt från början.

 

Min tanke med linjen på innerstävens sida är inte enbart att åskådliggöra resultatet tydligare i bild, utan också att enklare få till fasen på andra sidan av stäven. Genom att föra över linjen till stävens andra sida kan jag hyvla fasen med hjälp av denna linje och centrumlinjen på kanten av stäven, jag behöver inte mäta ut och tillpassa den sidan också eftersom innerstäven ju skall vara symmetrisk.

Förstäv.

Så här blev det färdiga resultatet. Fixerar med en skruv ner i jiggen. Kölribborna som ska hålla den i andra änden väntar jag med till senare (innan jag börjar ribba från relingen dock, annars är jag rädd att stäven riskerar att dras snett).

 

 

 

Sammanfattningsvis känns det här riktigt bra. Jag hade i och för sig förväntat mig att innerstäven skulle nå lite längre bak mot spant 1, avståndet dit blev större än jag trott. Men hur eller hur så känns det hela mycket mera rimligt än mitt föregående försök med innerstävar, så jag chansar på att ett litet eventuellt fel inte ska få några katastrofala följder för kajakens egenskaper.

Nu ska jag bara göra akterstäven enligt samma princip, men det förväntar jag mig inga större problem med. Kompletterar detta inlägg när den också är på plats, med tidsåtgång och eventuella ytterligare stäv-funderingar som tillkommit.

 

Torsdag 23/8 2018

Akterstäv.

Innerstäven i aktern på plats! Finns inte så mycket att säga om det, jag gjorde som i fören. Blev som på bilden, ser bra ut.

Eftersom jag nu visste att fasningen av stäven följer samma vinkel hela vägen var jag lite snabbare i tillpassningen. Gjorde bara en markering och grovformade därefter fasen med bandsågen för att få lite mindre att hyvla bort.

 

Är dock lite bekymrad av att akterstäven landar på näst sista spantet.
Eller, det jag är bekymrad över är väl snarare att det inte blev så i fören, för det var vad jag förväntat mig. Men jag ids inte börja om en gång till där framme, kan dessutom inte hitta vad som eventuellt blivit fel så sannolikheten är ju ungefär 100% att det blir likadant även i nästa försök.

Stävarna är faktiskt inte helt lika på linjeritningen heller konstaterar jag genom att vika den dubbel och hålla upp mot en lampa så att jag kan se akter- och förskepp lagda över varandra. Men skillnaden är inte riktigt likadan som det ser ut på min jigg just nu.

Hursomhelst, linjerna ser rimliga ut, så om det blir en något annorlunda vinkel i stäven kan väl inte vara hela världen. Eller?
Det som blir konsekvensen av det eventuella felet är en lite längre köl-linje, vilket kanske kan tänkas göra kajaken nån promille snabbare och ett uns mer svårsvängd, men det tror jag går att leva med.
Den som lever får se, nu får det bli så här.

 

Tidsåtgång

Här blir det ju lite svårt hur man ska räkna. Akterstäven tog 40 minuter allt som allt. Förstäven tog nog över en timme eftersom jag krånglade i onödan för att få fram fasvinkeln. Sedan tillbringade jag nog ett par timmar med att klia mig i huvudet i föregående inlägg, för att komma på hur stävarna är tänkta att se ut och monteras över huvud taget.

Men säg 2 timmar för båda innerstävarna, så har jag inte räknat med den stora tidstjuven ”total okunnighet” utan utgår från att man nog vet i grova drag hur det ska gå till, men lagt på lite mer tid än att bara dubbla tidsåtgången för den andra stäven, då hade jag ju övat en gång så det vore ju inte representativt.

 

Inser härmed att nu kan jag börja strippa! Montera strip alltså, vad trodde du?!
Hade förväntat mig att det skulle ta längre tid att komma så här långt, trots mina irrvägar med innerstävarna.

Nästa >>> dagboksanteckning om BP-bygget

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *