Min kajakverkstad

Limmar skrovet

<<< Föregående dagboksanteckningen om BP-bygget

Torsdag 2018-09-06

 

Inser att jag den närmaste tiden inte kommer att hinna lägga särskilt mycket tid på bygget, så jag bestämmer mig för att inte planera in inplastningen av skrovet än på en dryg månad. Den vill jag gärna kunna göra tämligen sammanhängande eftersom jag läst i byggmanualen att skrovet kan tappa formen om man låter det gå för lång tid mellan plastningen av ut- och insida.

Skaffar dock ett par kilo epoxy till att börja med så att jag kan komma vidare med limning och så småningom slipning. Detta är korta moment som jag nog hinner sticka emellan med, så allt är klart för glasfiberväven sen när jag får mer tid.

Detta är lite spännande, jag har aldrig jobbat med epoxy på detta viset förut. Bara med de små tuber lim man kan köpa lite varstans, och det har aldrig blivit bra…

 

Har inga bilder från detta moment, inte särskilt mycket spännande att se.

 

Tänker använda en elektronisk brevvåg för att få rätt blandningsförhållande på epoxyn, känns väsentligt enklare och mindre slabbigt än att hålla på med volym-mått.

Konstaterar förnöjt att epoxyn och härdaren har så gott som samma densitet, det skiljer mindre än en halv procent vilket torde vara försumbart. Det innebär att vikt- och volymförhållandet mellan de båda komponenterna är detsamma, så blandningsförhållandet som är angivet på förpackningen (vilket torde vara volymförhållandet även om det inte anges) kan användas även om jag väger upp dem. I annat fall hade jag behövt räkna om siffrorna.

Tänkte jag skulle blanda till en prov-skvätt för att kontrollera att den härdar som den ska, men det glömde jag bort i hastigheten när jag blev ivrig att limma. Nåväl, det blev bra kan jag avslöja.

 

Börjar med att kolla över skrovet så att det är så jämnt som möjligt. Justerar vissa ribbor och sätter i nån extra klammer här och där.

Blandar därefter till epoxy och går loss med pensel. Känns lite osäkert hur det ska kunna bli hoplimmade ribbor av detta, mesta epoxyn hamnar väl på flatsidorna, tränger det verkligen in tillräckligt mycket mellan ribborna? Nåja, det är ju bara att vänta och se.

Arbetar in epoxyn med ganska hårda penseldrag i olika riktningar. Börjar med att applicera den med några drag längs ribborna. Därefter arbetar jag in den med diagonala drag i cirka 45 graders vinkel åt båda håll. Avslutar med att stryka av eventuellt överflöd med ett par drag längs ribborna igen. Går sedan vidare till nästa sektion av skrovet tills allt är limmat.

 

Tittar till det hela efter några timmar. Verkar som att det fungerar att limma på det här viset, och epoxyn har härdat så långt man kan förvänta sig, men är fortfarande lite klibbig.

 

Dagen efter har det härdat ännu mer, så det verkar fortfarande lovande.

Blandar lite epoxy med microfiber för att få till spackel. Jag vill nämligen redan nu spackla i de grövre ojämnheterna. Det rör sig om några knastar som har lossnat, ett par ställen där ribborna var lite ojämna i kanterna så att det bildas sprickor som inte den rena epoxyn klarade av att fylla, samt ett par ställen där min ribb-teknik lämnat en del övrigt att önska. Eftersom det brukar bli lite sjunk om man spacklar tjockt vill jag gärna grov-fylla dessa ojämnheter och räknar med att få finspackla dem vid ett senare tillfälle.

De tomma kvisthållen skapar jag en botten i genom att sätta tejp under dem på insidan av skrovet. Fyller sedan med förtjockad epoxy och stryker jämnt.

 

Nu får det hela vila ett par dagar. Vet inte när epoxyn härdat tillräckligt mycket för att våga dra ur klammerna. Sju dygn till full hållfasthet har jag läst nånstans, men så länge behöver jag nog inte vänta. 3 dygn kan jag nog hålla mig, men jag misstänker att det skulle gå att göra det redan imorron.

 

Tidsåtgång

Limning drygt en timme.

Grovspackling 30 minuter.

Nästa >>> dagboksanteckning om BP-bygget

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *