<<< Föregående dagboksanteckningen om BP-bygget
Lördag 2019-03-16 – fredag 2019-04-26
Så var det dags att få till finishen på hela utsidan inför målningen. Lite epoxy för att jämna ut glasfiberremsorna som förstärker skarven mellan skrov och däck, lite slipning och sedan är det klart!
Eller inte…
Bestämmer mig för att blanda mörk pigment i epoxyn, dels för att öva med detta inför kommande byggen där det kanske kan komma till användning på riktigt, dels för att om det blir repor i lacken så småningom så är underliggande lager inte trävita vilket torde göra att reporna syns lite mindre.
Inte helt lätt att komma underfund med vilken typ av pigment som fungerar. ”Vad som så länge det inte innehåller lösningsmedel” sa epoxyleverantören. Hobbyfärg från Panduro, vattenlöslig akrylfärg…?
Hittade så småningom färg avsedd för infärgning av epoxy på carbix.se, så det fick bli att prova en liten flaska sådan tills jag gjort mig bättre informerad i ämnet.
Även om epoxyn blir nattsvart i blandningsburken blir det ändå ganska transparent när det kommer ut i ett tunt lager.
Särskilt eftersom det riskerar att bli lite slipning ner i glasfibern för att få ner kanterna på förstärkningsremsorna känns det högst väsentligt med adekvat skyddsutrustning.
Glasfiberdammet kliar som tusan om man får det i ansiktet, så man kan räkna ut med tummen att man inte vill ha ner det i lungorna.
Ganska snart inser jag att det var bortkastad tid och energi att i tidigare skede slipa skrovets utsida så att det (nästan) var klart för målning. I och med förstärkningsremsorna i skarven krävs det ganska mycket epoxy och slipning för att få till en slät yta.
Framför allt på Black Pearl som har plant akterdäck och raka slag, eftersom det inte går att fuska genom att justera kajakens form så att den är lite tjockare över och i direkt anslutning till glasfibern. HELA akterdäcket måste fyllas upp med epoxy annars blir det inte slätt, det räcker ju inte att bara lägga på just över remsorna.
Så det blir flera lager och mycket slipning. Måste meditera lite över detta inför nästa bygge, det här känns inte rimligt.
Nedan följer några bilder under arbetet. Notera att det främst är förstärkningsremsorna som är problemet, samt några andra ställen där jag slavat i tidigare skeden.
Inte de snyggaste glasfiberkantena, därför tycker jag om metoden att tejpa innan glasfibringen för att få en skarpare kant som är lättare att hantera efteråt. Men det gjorde jag inte här av någon anledning.
Svårt att bedöma hur eländigt det färdigmålade resultatet kommer att se ut, det brukar alltid se lovande ut efter slipningen mej färgen avslöjar alltid sanningen när den väl kommer på.
Tidsåtgång
Tvåtusenmiljoner timmar, ungefär.
Men säg 16 timmar för att ha nåt att räkna med…
Nästa >>> dagboksanteckning om BP-bygget
Lämna ett svar