Min kajakverkstad

Slipning av skrovets utsida

<<< Föregående dagboksanteckningen om BP-bygget

Klart nångång i andra halvan av december 2018

 

Under hösten har jag inte haft möjlighet att lägga så mycket tid på kajaken, tio minuter här och en kvart där. Har därför ingen tydlig uppfattning om hur lång effektiv tid detta moment tagit, men längre än vad som hade behövts känns det som.

Har främst använt sickel och sandpapper på långbräda, men eftersom jag inte från början hade något bra krok-järn till sickeln blev det mesta gjort med långbrädan. Sickeln användes mest till att ta bort expoxy i samband med spackling, den behöver inte vara så välskärpt för att skava bort epoxy på begränsade ytor.
Jag har dock nu i efterhand skaffat ett krok-järn och även några fler sicklar med varierande geometri, så på däcket kommer det nog att bli mer sicklande och mindre slipande.

 

I fören, där slaget övergår i stäven, hade jag klantat mig lite när jag ribbade och fått en grop i linjen som inte är särskilt snygg. Här limmar jag på en kort bit ribba som sedan hyvlas och slipas ner. Resultatet blev inte helt perfekt, men fullt godtagbart. Bra att jag inte lät det vara, hade retat ihjäl mig på detta även om det förmodligen inte påverkat kajakens egenskaper under paddling. >

 

 

< Jag var tvungen att spackla i några alltför djupa gropar (märken efter cirkelsågen från klyvningen av ribbor, några ribbor vars kant fått en skada etc). Lite retligt men svårt att undvika, det hade förmodligen tagit längre tid att sortera ribborna så att alla varit 100% än att spackla i efterhand, men det hade känts bättre att ha gjort ”rätt” från början.

 

 

 

 

Var också ribbor som låg lite lågt på några ställen, och eftersom det var så lite tyckte jag inte det var lönt att limma på en ny ribba utanpå och sedan hyvla/slipa ner den, utan försökte mig på att spackla upp den låga ribban med epoxy. Det var nog ett mindre bra beslut, bredspackling med epoxy verkar vara svårt att få till, blir mest en massa kladd som tar mycket tid att reda ut och det var svårt att få epoxyn att fylla så det krävdes flera spacklingar. Men jag är såklart novis när det gäller epoxy, så det kan lika gärna vara jag som inte kan. >

 

 

 

En erfarenhet från spackling med förtjockad epoxy är att man nog ska blanda den tjockare än vad jag gjorde inledningsvis, så blir den lättare att hantera. Jämför med sandspackel för väggar eller finspackel för snickeriarbeten, det är krämigt, formbart och ganska styvt. Inte lika tjockt som modell-lera men en bra bit på väg åt det hållet. För min del lurades jag nog av att utgå från konsistensen hos flytande epoxy och nöja mig med att det blev aningen mera trögflytande, men jag hade inte ”spackel” för ögonen när jag bedömde hur konsistensen skulle vara.

Noterade att slipningen på sidorna ner mot relingen tagit betydligt mer direkt över formspanten jämfört med mellan spanten. Ganska naturligt eftersom ribborna såklart bågnar in mellan spanten när man trycker slippappret mot dem.
Tror inte att det är så pass mycket att det har någon betydelse för hållfastheten, särskilt inte som det på BP så småningom skall monteras en extra ribba längs relingens insida för som förstärkning av anslutningen skrov-däck och för att ge gods nog för att runda relingskanten.
Kan ju däremot möjligtvis krångla till det när det är dags att passa ihop skrov och däck, men förmodligen inte. Konstigt nog verkar det som att utsidan av det slipade skrovet håller en bra linje, det borde ju bågna tillbaks ut mellan spanten när slippappret inte trycker in det så att det snarare skulle vara skrovets insida som är rak medan utsidan blir kurvig mellan spanten. Nåja, vi får se senare om detta blir nåt problem…

Summan av slipningen är att jag just nu är ganska nöjd. Träets skiftningar och ådring gör det dock lite svårt att bedöma. Är det en ojämnhet i slagets rundning eller är det bara en synvilla beroende på att ribban har ett mörkare parti just där?
Tyvärr vet jag av erfarenhet att den obehandlade ytan kan vara svår att bedöma, först när det kommer på ytbehandling på ser man skavankerna, så jag är lite orolig för besvikelse längre fram. Men jag kör vidare nu, det är ju första kajakbygget och avsikten är att skaffa mig erfarenhet och få en kajak som går att paddla, inte att få fram ett fulländat mästerverk.

Nedan några bilder ur olika vinklar som visar det färdiga resultatet när jag känner mig redo att börja nästa steg med glasfiber och epoxy.

     

    

 

Tidsåtgång

Har egentligen inge större koll, men baserat på hur många sandpapperslängder jag gjort slut på och med tillägg för spackel-kladd och liknande (egentligen läro-tid snarare än byggtid eftersom jag experimenterat en del men räknar med den ändå) så landar jag nog på cirka 10 timmar för detta moment.
Här finns dock mycket tid att spara nu när jag fått lite bättre koll på hur det kan göras lite effektivare.

Nästa >>> dagboksanteckning om BP-bygget

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *