Min kajakverkstad

Tankar om mitt nästa kajakbyggarprojekt

Även om jag nyss påbörjat färdigställt min första kajakbyggnation snurrar såklart tankarna i huvudet: Vad ska jag bygga nästa gång, hur ska jag göra det bättre än första gången, vilken kajaktyp saknar jag i sortimentet…?
På denna sida tänker jag offentliggöra mina funderingar, mest för mitt eget kom-i-håg eftersom tankarna ändras efter hand och ibland försvinner ur minnet.

Denna sida ser jag som en process inför mitt nästa och näst-nästa bygge snarare än en given beskrivning eller plan.


Nuläge

Just nu är jag mitt i mitt första kajakbygge, en Black Pearl, och har inte kommit längre än att jag står i begrepp att vända på skrovet och börja förberedelserna för att glasfibra insidan (nyår 2018/2019).

Just nu (maj 2019) har jag precis avslutat mitt första kajakbygge, en Black Pearl, med fullt godtagbart resultat.

Min verkstad är improviserat och inte ens nödtorftigt inredd i det gamla svinstallet, och befinner sig i en enda oändamålsenlig röra på grund av den enbart delvisa städningen, avsaknaden av arbetsytor med mera. Det har varit ett medvetet val att inte i nuläget lägga energi på att ordna upp i verkstaden, vill få erfarenhet från första kajakbygget innan jag lägger tid på att fixa till i arbetsutrymmet. Så istället har jag ödslat en del tid genom att bygga kajak under onödigt primitiva förhållanden, men man kan ju inte få allt, åtminstone inte på en gång.


Önskemål ur paddlingsperspektiv

Black Pearl valde jag inte som förstabygge, den valde mig när den dök upp på Björns hemsida på ett oemotståndligt sätt.
Med någon slags efterhandskonstruktion är den tänkt som en rimlig utmaning för mig som paddlare och då den är som gjord för målning också förlåtande vad gäller bristande erfarenhet avseende trä-arbetet. Inriktningen under detta första bygge är/har varit att hålla kreativiteten och ambitionen på en miniminivå för att detta instegsbygge inte skall bli ett evighetsprojekt.

Ur paddlingshänseende tror jag att mitt nästa bygge skall vara en mindre kajak av lek-typ som även fungerar för dagsturer och kanske enklare övernattningsturer.
Baktanken med att skaffa en mindre kajak är dels att detta blir hanteringsmässigt smidigt i största allmänhet, dels mera specifikt för att den blir enklare att förvara inomhus i sommarstugan utan att behöva flytta fåtöljer och riskera att göra märken i dörrkarmarna för att få in den. Vid kortare dags- eller helgturer till stugan blir ju kajakandet enklare om det finns en kajak på plats jämfört med om den ska transporteras med hemifrån varje gång.
Min Dagger Stratos är ju egentligen tänkt för detta ändamål, men det kunde ju vara trevligt att byta ut den mot en egenbyggd träfarkost så snart som möjligt. Eller byta plats på dem då och då för att över tiden ha en lek-kajak i stugan och en hemma, för snabb och enkel tillgänglighet.

Därpå följande kajak i sortimentet kan nog lämpligen vara en mer specialiserad långfärdskajak.
Känner mig sugen på att byta ut min Marlin, främst eftersom jag börjat tröttna på roderpaddling men också eftersom det är en hel del detaljlösningar på den som jag skulle vilja ändra på.
Eller snarare, det är nog inte direkt något specifikt jag vill ändra på, det är väl mer det att jag i allmänhet inte trivs så bra med Marlinen längre.

Kajaken därpå är lite mer oklar.
Är nyfiken på surfski, men gillar inte riktigt tanken på att sitta ovanpå kajaken, själva poängen är ju att man är väldigt skyddad samtidigt som man är väldigt nära vattnet, och med en surfski är ju skyddet obefintligt. Men det är väl en vanesak kan jag tro, kanske inte skall se surfskin som en kajak utan som något annat, ett träningsredskap, en leksak, något för havsracing.
Tycker hur som helst om den kaxiga framänden på en surfski, associerar till en kombination av klyvyxa, torped och murbräcka.
Eller kanske är det dags att bygga en kajak åt någon annan? Systern, dottern…? I så fall blir det ju mer ett beställningsjobb utifrån deras behov och preferenser.

Eller…


Önskemål ur byggarperspektiv

Först och främst skall jag ordna till verkstaden lite mer innan jag går på ett nytt bygge. Har under BP-bygget fått många idéer om vad som skulle vara praktiskt. Några exempel:

  • Rejäla och stabila ytor för arbete som inte görs direkt på kajaken.
  • Avställningsytor och förvaringsutrymmen för verktyg och annan utrustning så att de är lättillgängliga utan att behöva belamra arbetsytorna.
  • Avlastningsytor runt kajaken för sådana pinaler som behöver vara inom armlängds avstånd därifrån.
  • Ställ för ribbor, så att jag inte behöver gå och trampa på dem runt kajaken.
  • Någon form av anordning så att det blir lättare att tillfälligt förvara däcket när jag jobbar med skrovet eller tvärt om. Utrymmet medger inte att jag lyfter av det och lägger åt sidan, så någon form av hiss-/lyftanordning verkar rimligt. Problemet är att ovanför jiggen sitter lampor och takhöjden är så låg att ett upphissat skrov/däck kommer att vara i vägen hur jag än gör, så här kommer att krävas nån liten snilleblixt.
  • Små långsmala arbetsytor/hyllor på byggjiggen direkt utanför kajakens långsidor som underlag för att anpassa ribbor genom hyvling/sågning/slipning. Ett plant och stadigt underlag torde underlätta ett bra resultat jämfört med att bearbeta ribborna lagda på trekvart över formspanten eller kajakens botten. Dessa hyllor bör dock vara löstagbara för att inte vare i vägen vid slipning och laminering.
  • Etc…

Vad gäller själva kajaken så vill jag i nästa bygge ta ut svängarna mer.

Bestämt är att det ska bli ett trärent bygge åtminstone till stora delar, eftersom det är förbaskat snyggt och dessutom kräver att jag utvecklar högre skicklighet avseende noggrannheten i ribbningen, vilket jag inte ser som något oöverstigligt problem med erfarenheterna från Black Pearl i bagaget.
Som en konsekvens av detta har jag också bestämt att jag skall fasa ribborna för att minimera springorna mellan dem. Detta bedömer jag kommer att ge ett väsentligt bättre resultat rent visuellt, samt även reducera behovet av spackling av misspanssande ribbor/skarvar. Här kommer jag förmodligen också att be brädgården planhyvla brädorna innan jag sågar upp dem, eftersom jag vid Black Pearl-bygget upplevt att fransigheten hos de sågade brädorna bidragit till sämre fogar än nödvändigt, med efterföljande merarbete.
Tror också att jag kommer att vitlimma ribborna efter hand istället för att epoxy-limma dem efteråt. Det verkar vara en stor vinst i och med att man då slipper kleta epoxy över hela skrovets yta i samband med limningen som sedan skall tas bort igen, ett moment som jag tyckte var tråkigt, tidsödande och onödigt. Kanske även prova med smältlim istället för häftklammer, för att slippa märken efter klammerhålen.

Jag tänker fortfarande använda köpeluckor eftersom jag faktiskt inte tycker att träluckor är särskilt snygga i något av de utföranden jag sett hittills. Däremot kommer jag att lägga lite tid på att försöka lära mig hantera kolfiber, förmodligen genom att laminera upp luckskålar på skumform. Kolfiber är förbenat snyggt ihop med granträ, och det känns som en bra sak för en blivande kajakbyggare att lära sig.

Sittbrunns-sargen blir nog fortfarande i trä, förmodligen med kolfiberlaminat för utseendets skull. Kunde ju vara kul att laminera upp sargen över en skumform för övnings skull, men jag tycker bättre om den lite tjockare varianten i trä, dess mjukhet gör sig bättre på en träkajak tycker jag.

Med tanke på den arbetstid jag förväntar mig ha till förfogande för bygget är jag ganska inställd på att denna nästa kajak mycket väl kan komma att bli ett två-säsongers projekt. Eftersom jag vill göra det bättre och med mer utsvävningar är det lika bra att inte bli tidsoptimist.


Nå, hur ser listan för kommande projekt ut nu då?

Så här känns det nu. Det kan mycket väl ändra sig tills nästa helg när jag haft tid att fundera i andra banor.

Alla bilder nedan är knyckta från Björn Thomassons hemsida och hanterade i enlighet med hans upphovsrättsliga anvisningar. Klicka på textlänken för respektive kajak eller motsvarande bild för att komma till Björns produktsida.


Nästa bygge efter Black Pearl:

Min initiala tanke för en mindre lek-kajak föll på Björns Jack 14, den har ett charmigt uttryck av stubbighet och gör sig nog bra i trä-utförande. Dock är jag lite misstänksam mot dess bredd, skulle nog föredra något mera smäckert och följsamt. Den får gärna se kompakt ut men inte vara knubbig, vare sig till utseende eller paddlingsegenskaper.

Jack 14
”A jack of all trades” enligt Björns beskrivning, bra på det mesta men inte bäst på något.

Läste då i kommentarsfältet på Björns hemsida att det är fullt rimligt att korta ner en Frej till samma längd som Jack 14, och då får man vad jag kan se en mycket mer intressant kajak som uppfyller samma kravprofil i övrigt.

Frej

Kanske kan det till och med vara en tanke att välja en Frej i small-utförande för att få ännu mer livlighet. Aningen för liten för min vikt egentligen, men Björn menar att om man inte är ute efter packutrymmen för långfärd utan vill ha en tajt kajak att klä på sig så fungerar en storlek för liten utmärkt.

Om det är klokt att både välja en mindre storlek och att göra den väsentligt kortare är en fråga att tänka vidare på, och förmodligen konsultera Björn också innan något definitivt beslut fattas, den bör ju inte lägga sig alltför djupt i vattnet. En kompromiss i form av en small i halvlångt utförande ligger väl nära till hands kanske.

Tillägg 2019-07-04: Jag har just fått hem ritningarna, det blev en Frej i medium-storlek eftersom det kändes överdrivet att göra den både kortare och smalare på en gång, jag har ju redan en riktigt smal kajak i Pärlan så nästa kan få bli lite mer normal i det avseendet. Har startat en separat sida för att sammanfatta Frej-bygget.


Näst-nästa bygge:

Långfärdskajak var det tänkt här.

Njord kändes först som den närmast till hands liggande, så gott som enbart för att den verkar vara Björns egen favorit när det gäller denna tillämpning.

Njord

Frej verkar ju inte så dum den heller, men om jag vid det här laget redan har byggt en kortversion av denna kajak känns det ju lite tråkigt att bygga en till i full längd?! Men detta får utredas närmare när den tiden kommer, det är ju flera år tills det är dags.

Nanoq har också seglat upp från ingenstans som en synnerligen stark pretendent. Har på något sätt lyckats bläddra förbi den när jag frossat i Björns katalog, men plötsligt en dag när jag besökte hans hemsida så slog den emot mig som en skapelse med en hel del karaktär. Framför allt dess språng och uppdragna stävar ger den ett lite speciellt framtoning i mina ögon.

Nanoq

Men samtidigt är det i vissa vinklar något med Nanoq som stör mig, den har en viss svulstighet på det sätt som jag något nedsättande brukar benämna ”sjuttiotalskajak”. Inte för att kajaker såg ut så på sjuttiotalet, utan för att det påminner om utsvängda jeans. Onödigt mycket fladdrande tyg som inte fyller någon funktion utan snarare ger ett aningen pråligt intryck.
Får studera egenskaper och prestanda lite närmare, tyvärr tycker jag inte att Björns beskrivning av detta är lika fyllig som för en del andra kajaker, han fördjupar sig mer i bakgrund och historik.

Som ett alternativ börjar det kanske bli dags att titta efter kajakritningar någon annan stans än hos Björn. Men det bär emot, jag tycker han gör så funktionellt eleganta designer. Andra källor jag tittat på känns ofta mer eller mindre effektsökande och spektakulära snarare än funktionella i sin utformning, det vill säga sjuttiotalskajaker med utsvängda ben.


Och bygget efter det:

Spray eller Spindrift är ju rejäla pjäser med tilltalande utseende, prestandamässigt kan jag inte bedöma dem eftersom jag inte kan något om att paddla surfski. Spindrift går nog bort eftersom den är i längsta laget för mitt byggutrymme, får i så fall förmodligen krypa under istället för att gå runt vilket verkar vara att komplicera saker i onödan.

Spray
Spindrift

Ett alternativ är ju Panthera, så får man en ”surfski” att sitta i istället för på, vilket känns mer tilltalande för min del.

Panthera

Eller kanske en Havsracer som ligger ännu mer åt kajakhållet på kajak-surfski-skalan. Men då är ju frågan om jag inte hamnar snett, jag är inte intresserad av ”rejsing” men skulle få en kajak som varken är en utpräglad långfärdskajak eller en surfski utan något alltför mittemellan för att vara av intresse. Dessutom lär även Havsracern vara för lång för min byggarbetsplats.

Havsracer

Vi får väl se helt enkelt…


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *