Min kajakverkstad

Ribbor del 1: Kölribbor och skrovets sidor

<<< Föregående dagboksanteckningen om BP-bygget

Torsdag 23/8 2018

 

Blev så entusiastisk över att det redan är dags för ribbning att jag glömde fotografera från början. Nåväl, det gör nog inte så mycket för jag följde byggbeskrivningen, varken mer eller mindre.

Här följer några bilder från när kölribborna och relingsribborna samt två ytterligare ribbor på varje sida är på plats.

Fören …
… aktern …

 

… samt ena sidan.

 

Så har jag också äntligen börjat jobba på egen hand! (Haha.)

Var väl bara en tidsfråga innan jag satte en klammer i fingret. Lätt hänt att hamna lite för nära när man håller emot vid häftning över två ribbor mellan formspanten.

 

 

Visar sig att jag glömt fästa innerstäven längst akterut, vilket såklart vållade problem när jag började bända ner strips att fästa i stäven. Löste det akut med ett spännband, kompletterade med en skruv när jag fått händerna fria nog.

 

Några iakttagelser så här långt

När jag lägger relingsribban försöker jag tänka till på hur däcket skall anslutas. Där däcket kommer att vara platt lägger jag kanten på relingsribban något under markeringen på formspanten. På så vis kan jag senare, när kajaken är vänd och däckslinjerna utsågade på spanten, hyvla kanten på relingsribban så att den får en vinkel som ansluter till däcket. Där däcket är välvt behövs inte detta, eftersom här linjerar däcket och kanten på relingsribban ganska bra ändå. Och skulle det behövas är det snarare yttre kanten av ribban som behöver ett tag med hyveln.

 

Har för mig att jag läst i Björns byggmanual att man inte skall skarva ribborna på ett spant. Struntar jag i, för det känns ju stadigare att ha skarven där. Spelar ju ingen roll i den färdiga kajaken eftersom formspanten inte kommer att sitta kvar, men tills ribborna är limmade tänker jag att det är bra med ett stöd under skarven så att det inte blir några fria ribb-ändar mellan spanten som kan komma ur läge.

Men, det var ju en dålig idé. Eftersom kajaken är smalare i ändarna än mitt på kommer ribborna inte att ligga plant mot spanten utan i en vinkel som gör att de bara ligger an mot spantets ena hörn. Om man lägger en skarv där kommer inte ribborna att hamna på samma nivå, ribban som ansluter från den breda delen av kajaken kommer att hamna lite lägre mot spantet eftersom den stödjer på spantets mitt och inte mot hörnet. Vilket kommer att innebära mer slip-arbete och tunnare godstjocklek.

 

Ett husmors-tips är att alltid ha några rader extra häftklammer i fickan. De tar nämligen alltid slut i apparaten just vid sämsta tänkbara tillfälle när man står med en halvmonterad ribba som precis med möda har bänts till rätt position. Då är det bättre att kunna hålla ribban med ena armbågen medan häftapparaten laddas om på plats istället för att behöva släppa allt för att hämta fler klammer i förrådet.

 

Jag slås över hur snabbt ribbningen går när man väl kommit fram till ett bra arbetssätt. Har ju aldrig gjort detta tidigare, därav tar det ändå ganska lång tid, tillbringar mycket tid med att titta, fundera och försöka tänka några steg framåt. Men de senaste tre ribborna gick ju väsentligt snabbare än de tre första, låt vara att allt hittills varit enkla ribbor som inte krävt någon tillpassning.

Med några kajaker till på bygg-CVt kommer nog strip-arbetet att vara avklarat ganska snabbt.

 

Jag har redan bestämt att jag inte avser fälla in en vinklad övergångsribba i slaget för att klara den rundning som så småningom skall slipas fram här. Istället tänker jag spackla upp en hålkäl i epoxi på insidan för att rundningen av slagen inte skall ge alltför tunn trä-tjocklek i övergången. Anledningen är att detta verkar enklare, att fälla in en vinklad ribba i slag-övergången torde kräva mer arbete och även fordra extra tillpassning på ribborna både över och under slaget. Och eftersom jag ska måla kajaken kommer träet inte att synas och därmed är det oväsentligt om mönstret i ribbningen är snyggt eller inte.

 

 

Nu när jag kommit upp till slagen måste jag fundera på nästa steg, hur övergången här skall göras. Som anas på bilden är ju inte sidorna lika höga utefter hela längden, det vill säga avståndet från den översta hela ribban upp till slag-hörnet på formspanten är olika vid varje spant.

Men, för att citera Black Adder:

I’ve got a plan so cunning you could put a tail on it and call it a weasel.

Men det återkommer jag till i nästa inlägg.

 

Tidsåtgång

Kölribbor: 1 timme (fick en knepig vridning, finns nog bättre sätt att göra detta)
Relingsribbor: 30 minuter
Resterande ribbor: 2 timmar och 30 minuter (inkluderar mycket tid för eftertanke på kommande moment)

Nästa >>> dagboksanteckning om BP-bygget

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *