Min kajakverkstad

Verkstadsplaner inför Frej 2019

Inför Black Pearl 2018 valde jag medvetet att inte ordna till det särskilt mycket i verkstan, dels eftersom jag ville komma igång att bygga så fort som möjligt när jag väl fick chansen, dels för att det kändes bättre att vänta tills jag skaffat mig erfarenhet från ett bygge och därmed kan avgöra vilka åtgärder som kan vara mest bra att ha.

Nu vill jag ju komma igång med Frej-bygget också så det blir inte alla idéer som realiseras nu, men några skulle underlätta väsentligt eftersom vissa lösningar, eller snarare bristen på sådana, var väldigt stökigt och icke ändamålsenligt under BP-bygget.

Här följer en lista i prioritetsordning, så får jag se hur långt ner i listan jag hinner/orkar innan byggstart.

  1. Fixa till golvet i byggutrymmet. Eftersom jag håller till i ett gammalt svinstall med golv som en puckelpist där någon dessutom tagit bort några mellanväggar och därigenom skapat små grustag är det inte optimalt i nuläget. Dels är det ojämnt och inte i närheten av vågrät, dessutom är det opraktiskt att ha grus-och-makadam-hål i golvet, framför allt när man ska hålla rent men det har också hänt att jag snubblat i hålen.
  2. Sätta hjul på bygg-jiggen. Eftersom byggutrymmet är i smalaste laget vore det praktiskt om jag kunde rulla hela rasket i sidled för att skapa mer plats på den sida jag för tillfället jobbar med. Har också funderat på att göra jiggen höj- och sänkbar, men den lyxen får nog vänta tills efter Frej-bygget.
  3. Ordna till smala hyllor längs sidorna av jiggen, så att man får ett långt och plant underlag att exempelvis skarva ribbor på.
  4. Ett ställ för förvaring av ribbor, vet inte hur många jag trampade sönder under förra bygget för att de låg på det ojämna golvet.
  5. Avlastningshyllor längs ovankanten på de låga väggar som avgränsar byggutrymmet från resten av grishuset. För sådant som man vill ha på armlängds avstånd hela tiden.
  6. Förvaringshylla omedelbart utanför byggutrymmet, för epoxy-blandning samt för de pinaler som man vill ha ganska nära till hands men ändå inte omedelbart bredvid bygget. Idag ligger detta i en stor hög på ett tillfälligt bord tillverkat av en lastpall.
  7. En arbetsyta, det vill säga ett bord, för sådant arbete som inte görs direkt på kajaken. Under förra bygget gjorde jag sådant på ett tillfälligt bord tillverkat av en lastpall. Detta var dåligt av flera orsaker, främst eftersom bordet, enligt föregående punkt, även användes för att förvara en stor hög av verktyg och material som var i drift under bygget.

Kommer jag så här långt är jag mer än nöjd. Förmodligen kommer jag att lösa några av punkterna på riktigt, medan andra blir ett halvprovisorium och kanske ordentligare åtgärdade i nästa paus mellan två byggen.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *