Min kajakverkstad

Förberedelser inför byggstart Black Pearl 2018

Torsdag till måndag den 9/8-13/8 2018

 

Trots att övriga delar av snickarverkstan ser ut som kriget har jag för att hålla motivationen uppe fokuserat på direkta förberedelser för kajakbygget.

 

Började med att dammsuga hela bygg-utrymmet, även väggar och tak, eftersom jag inte vill ha något löst snaffs (skånska för ”bös”) hängande som riskerar att trilla ner i epoxi eller ytbehandling när jag väl kommer så långt. Finns ju en del smuts lite överallt i ett gammalt svinstall. Spindelnät verkar vara den dominerande varan när jag tittar lite närmare.

 

 

Sågbockar

Därefter tillverkade jag ett par bockar att bygga kajaken på. Improviserade måtten, tänker att de inte får vara för höga så att kajakens botten hamnar i en för hög arbetsställning, det ska ju in en bygg-jigg emellan också, men heller inte så låga att man måste böja sig ner för att komma åt relingen. Landade nånstans kring 75-80 centimeters höjd, få se senare om det visar sig vara ett riktigt beslut.

Tillägg 2018-08-17: Vaknade i natt och insåg att jag glömt ett mått när jag estimerade lämplig höjd på bockarna. Jag räknade med jiggens höjd och kajakens höjd när jag bedömde hur högt kajakens botten skulle hamna. Men formspanten monteras ju på jiggen med en ”off-set”, avståndet mellan baslinjen på spantmallarna och kajakens färdig-höjd lägger till ett antal centimeter. Så fort katterna fått frukost gick jag ut i verkstan och kollade med det högsta formspantet om detta misstag skulle innebära att arbetshöjden blev för hög. Men det visar sig då att det känns alldeles utmärkt så jag måste uppenbarligen ha missbedömt lite från början. I detta fallet tog två fel-tänk ut varandra och blev sammantaget rätt.

 

Ville inte heller ha bockarna för breda så att jag måste gå omvägar runt dem för att röra mig kring kajaken. 50 centimeter blev det, tror att det fortfarande ger tillräcklig stabilitet i sidled även när jigg och kajak bygger på höjden. I nödfall får jag väl sätta på några brädor som ”utriggare” längs golvet, så får jag ändå något att snubbla på, och sedan bygga bättre bockar till nästa kajak-projekt.

Även om golvet är ojämnt visade det sig faktiskt att det fanns lämpliga ställen att placera bockarna på som till och med ger en relativt vågrät orientering. Det blir ju lättare att justera in formspanten om allt är rätt från grunden. Det lilla avvägningsfel som föreligger på bockarna kan jag lätt kompensera genom en minimal justering av jiggen.

Inför nästa bygge skall jag överväga att hitta på någon annan lösning för bockar och bygg-jigg så att det blir enkelt att växla mellan att ha kajaken upplagd på formspanten och att vända den på rätt köl. Får fundera på vad som kan vara smidigaste lösningen medan jag genomför första bygget. Det kanske visar sig vara ett försumbart problem och då finns ju ingen anledning att lägga tid och energi på en lösning.

 

Bygg-jigg

Är egentligen sugen på att bygga en centrumbalk att fästa formspanten på, en strongback enligt Nick Schades terminologi i boken The Strip-Built Sea Kayak, det känns mer rejält än att smäcka ihop en jigg av brädor. Men eftersom Black Pearls ritning/byggbeskrivning använder en underliggande jigg är inte hålen som behövs för en genomgående balk inritade på spant-mallarna. Skulle nog inte vara särskilt svårt alls att själv föra in dem på mallarna men jag känner inte för att vara för smart för mitt eget bästa denna första gång jag bygger, så jag följer originalbeskrivningen tills jag fått lite mer erfarenhet att improvisera fram egna lösningar och förutse konsekvenserna av eventuella ändringsbeslut.

Tillägg 2018-08-21: När jag på allvar påbörjat mitt första kajakbygge kom jag på ytterligare några fördelar med en strongback, se inlägget om formspant. Dock har jag också hittat en potentiell nackdel: För en så pass spetsig kajak som Black Pearl kommer en centrumbalk inte att rymmas i ändskeppen. Man får nog alltid räkna med lite special-lösningar för de yttersta spanten, men för en kajak som BP är nog risken att man får göra så omfattande åverkan på balken att den sedan inte är användbar för andra kajaker. Har inte provat eller mätt på detta, men det är något att undersöka närmare innan man försöker…

 

En tur till brädgården för att hämta några lämpliga brädor för en jigg således. Tillverkar den utifrån förslaget i Björn Thomassons byggbeskrivning. Eftersom jag inte fick tag i virke i tillräcklig längd förlängde jag ändarna med brädstumpar. Någon gång antar jag att det ändå måste ordnas någon form av stöd för innerstävarna, och då verkar det lika bra att bygga in det i jiggen från början.

Använde vagnsbult för att sätta ihop ändarna på jiggen, stadigt och bra, räknar med att kunna använda den fler gånger.

Drar en snor (skånska för ”snöre som spänns upp för att ge en spikrak referenslinje”, kommer sannolikt från det danska ordet för ”snöre”, kallas även för ”murarsnöre”) från för till akter av jiggen enligt Björns bygg-beskrivning, för att ha något att justera formspanten efter. Han föreslår i och för sig en tunn ståltråd, men det har jag ingen. Dessutom tänker jag att en ståltråd kan vara svårare att spänna så att den blir helt uträtad och rak, medan ett snor är tillverkat just för detta ändamål. (Min språkkänsla säger att det heter en snor när den är uppspänd i sin funktion, medan ett snor avser råmaterialet, själva snöret på sin rulle.)

Tillägg 2018-08-17: I samband med att jag märkte upp spantplaceringen på jiggen och senare finjusterade spantens positionering upptäckte jag en anledning till att en ståltråd möjligtvis kan vara att föredra framför en snor: Att med en vinkelhake mäta in en rät vinkel mot snoren är vanskligt eftersom det är lätt hänt att rubba snorens läge med vinkeln och därmed få en felaktig inmätning. En ståltråd är något styvare och torde minska denna risk något.

Sågar också till ett par regel-bitar som passar mellan sidorna på jiggen där bockarna står och skruvar fast dem på bockarna, missade att ta en detaljbild på detta. Tanken är att jag skall kunna fästa jiggen i dem utan att skrå-skruva, och med stöd av dem får jag samtidigt bättre styrning och kontroll när jiggen ska vägas av i alla ledder.

 

Belysning

Skomakarlampor i en centrerad rad över bygg-jiggen bör ge tillräckligt med allmänbelysning för bygget.

Kopplar in lamporna provisoriskt för att få en känsla för om ljusbilden kommer att bli bra nog.

Ska ta hit en elektriker som får göra det på riktigt innan bygget börjar på allvar, vill inte ta några risker med elen.

 

Kompletterar med en liten strålkastare i varje ände för att vid behov kunna skapa mer ljus och framför allt släpljus som brukar underlätta sliparbete. Hänger upp dem med spännband över en gejder av snöre, inte snor, det är något annat, så att det blir rimligt enkelt att justera deras läge i sida och höjd utifrån var jag för tillfället behöver extra ljus.

En avfuktare har kommit på plats i ena hörnan för att klimatsäkra byggarbetsplatsen, samt en oljefylld elradiator i varje ände i samma syfte. Tänker att detta är den minst brandfarliga källan till uppvärmning, inga öppna rödgade glödtrådar och inga fläktkanaler eller liknande som samlar damm utan att kunna rengöras effektivt. Bara att sätta i sladden, men det får vänta till elen är fackmässigt inkopplad

Kommer nog att få komplettera detta med några flyttbara ljuskällor, typ golvlampa med spotlight-effekt, för att kunna få ordentlig punktbelysning på specifika ställen, men det fixar jag om/när behovet uppstår.

 

Inplastning

Har även skärmat av kajakbyggarutrymmet från resten av verkstan med hjälp av transparent plast. Syns kanske inte så bra på bilden, men så är den ju just genomskinlig.

Hade tänkt använda byggplast som jag har liggande, men den räckte inte till. Letade på brägårn efter nån billigare skyddsplast men den enda de hade var så tunn och slankig att den bara kommer att fara runt. Hittade då en armerad transparent presenning som var väl så billig som byggplast och ser lite mer rejält ut. Nedtill har jag god hjälp av de halvhöga mellanväggar som finns kvar sedan byggnaden användes som svinstall.

Syftet med plasten är dels att skydda kajakbygget från annan eventuell nedsmutsande verksamhet i övriga delar av verkstaden och även tvärt om stänga in dammet från kajakslipningen, dels att få ett mindre voluminöst utrymme att klimatkontrollera med avseende på fukt och temperatur. Blir svårt och dyrt nog att hålla värmen ändå i det oisolerade svinhuset även om jag kanske inte tänkt bygga under de allra kallaste vinterdagarna. På tal om det hittade jag också en enkel termometer med hygrometer som jag satte upp för att ha lite koll.

 

Strip- och verktygsförvaring

Är inne på att bygga någon form av hållare för strips, från taket eller på väggen parallellt med jiggen, samt någon form av avlastningsytor för att kunna ha de nödvändigaste verktygen lätt åtkomliga. Men detta får vänta tills jag kommit på hur det skall göras på bästa sätt. Eftersom jag har tämligen trångt runt kajaken vill jag inte inskränka utrymmet med några ytterligare installationer förrän jag fått en känsla för hur bygget kommer att gestalta sig i praktiken och hur den tillgängliga platsen bör utnyttjas på bästa sätt.

 

Så nu återstår bara att väga av jiggen och fästa den vid bockarna, sedan är jag redo att ta mig an formspanten alternativt såga strip!

Kajakbygget kan då formellt anses påbörjat, så här långt har det bara varit allmänna förberedelser.

Därför kommer jag inte att lägga kommande bygg-relaterade inlägg under kategorin Snickarverkstan, den är mer avsedd för saker som rör verkstan i allmänhet, utan enbart i kategorin Black Pearl 2018.

Nästa >>> dagboksanteckning om BP-bygget

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *