Min kajakverkstad

Dags för däck

<<< Föregående dagboksanteckningen om BP-bygget

Söndag 2019-01-20 – tisdag 2019-02-05

 

Insidan av skrovet är färdig, om än inte till fullständig belåtenhet. Nu är det dags för däcket.

<<< Börjar med att sätta tillbaks formspanten, justera in dem och fästa dem med små spikar i relingskanten. Här kommer ändå glasfiberremsor att läggas när däcket så småningom skall limmas ihop med skrovet, så hålen är inget som kommer att märkas.

Sågar av hörnen på spanten där jag spacklat hålkäl så att de går ner hela vägen.

 

 

 

Har i princip redan tidigare hyvlat relingskanterna för att ansluta till däckets relingsribba i rätt vinkel. Nu är det mer en fråga om finjustering när formspanten är slutligt återmonterade, samt att ta bort lite glasfiber och epoxy som hamnat på kanterna.

 

 

 

 

 

Sätter maskeringstejp på formspantens kanter för att däcket inte skall limmas fast i spanten. >>>

För över formspantens centrumlinje till ovankanten av spantet och sätter av märken en halv ribb-bredd plus 1mm på ömse sidor för att få en markering att lägga mitt-ribban efter. Centrum-markeringen kommer ju inte att synas när jag lägger dit ribban. >>>

 

 

Fortsätter med bredare maskeringstejp på relingens kant eftersom jag ännu så länge inte vill att däcket ska limmas fast där heller, och låter den gå en bit ner på skrovets utsida för att det inte skall hamna rinnande epoxy på det (nästan) färdigbehandlade skrovet.

Petar in lite tussar av papper under tejpens nedre kant för att bilda en kjol som droppkant, annars är risken att epoxyn rinner över och förbi tejpen ner på skrovet.

 

 

Funderar ett tag på att använda vitlim och limma varje ribba efter hand för att testa denna metod som jag planerar att använda på nästa kajak. Men det får vänta tills nästa bygge, jag ger epoxylimningen en chans till för att vara säker på att jag inte gillar den. Så det är bara att få dit alla ribborna och limma i efterhand.

 

 

Mittribban på plats och även några ribbor längs relingen. >>>

 

 

 

<<< För att inte behöva böja ribborna i onödan låter jag dem i för och akter gena lite över stävarnas konkava form. De kommer därmed att skjuta utanför skrovet, men det torde vara ganska enkelt att justera i efterhand med såg och hyvel när däcket väl är hoplimmat. Om kajaken inte varit tänkt att målas hade jag gjort mig besväret att låta ribborna följa skrovets form, eftersom det av utseendeskäl är snyggare att ribban längs relingen är lika bred över hela sin längd.

 

På motsvarande vis ser jag till att yttre ribbans underkant kommer i liv med, eller till och med något utanför, skrovet. Detta är uppenbart där däcket är platt, men där däcket är välvt för om sittbrunnen kommer det att bli en kilformad glipa om jag lägger ribbans överkant i liv med skrovet, med onödigt spacklingsbehov som följd. >>>

 

<<< Några ytterligare ribbor på plats. Det är så här långt det behövs ribbor längs hela däcket, från och med nu kommer sittbrunnen emellan och det går att ribba för- och akterdäck var för sig.

 

 

För säkerhets skull lägger jag ut min mall för sittbrunnshålet på rätt ställe inmätt från aktern enligt ritningen. Det vore ju dumt om jag gjorde någon ribba för kort i mitten så att den inte når fram till sittbrunnshålet när jag så småningom skall såga ut det. >>>

 

När man ribbar skrovet kan man ju komma åt från undersidan för att hålla emot när häftklammerna skjuts dit. Nu när man bygger däcket är ju skrovet i vägen för detta och det är inte alltid så lätt att komma åt från undersidan, det blir allt svårare ju fler däcksribbor som är på plats.

<<< Framför allt spetsarna på ribborna är problematiska, de kan vara rätt från början men när man sedan skjuter dit en klammer på en annan ribba en bit bort så gör smällen att spetsen sjunker. Ju hårdare man kilar in ribban desto mindre torde risken vara, men samtidigt vill jag inte trycka in den för hårt eftersom det trycker isär ribborna den skall in emellan.

 

Försöker få in en bockad femtumsspik för att trycka upp ribbspetsen i läge men får inte upp den helt. Mer att spackla…!

Fördäcket ribbat en bit. Däcket är bredare än det slutligen ska vara i förstäven eftersom jag lagt det med lite marginal som ska sågas/hyvlas bort när däcket är hoplimmat, därför ser nosen lite klumpig ut. >>>

 

 

 

<<< Hela däcket för om sittbrunnen täckt med ribbor, förutom de sista kilarna närmast sittbrunnen.

Klyver ner de sista ribborna till drygt halva bredden eftersom det återstående gapet bara är aningen bredare än en ribba. Det känns bättre att fylla det med två jämnbreda ribbor än med en fullbred plus ett smalt spån.

 

 

 

 

 

Först nu dyker det upp problem. Hade en föraning om detta redan när jag lagt de första relingsribborna och mittribban, men tänkte att det löser sig nog. Ritningen vet förmodligen bättre vad som fungerar än mitt otränade öga.

Bekymret är att det platta akterdäcket inte ansluter till formen på det rundade fördäcket där den fortsätter akterut på utsidan av sittbrunnen tills de möts i höjd med sittbrunnens bakkant. Spant 7, mitt i sittbrunnen, trycker upp de hel-långa yttre ribborna så pass mycket att de inte hinner vrida sig ner till platt horisontellt läge tills de skall möta de horisontella ribborna på det platta akterdäcket.

 

<<< Mittribban skall skapa att platt akterdäck. Om den får fortsätta fritt i sin plana riktning från spant 8 längre akterut (högerut på bilden) kommer den att hamna klart under nivån på ribbningen som kommer från relingen.

 

 

<<< Om jag lägger upp mittribban på spant 7 ansluter den bättre i höjd med ribbningen från relingen, men då kommer akterdäcket att bilda en uppförsbacke bakifrån spant 8 och förut till sittbrunnen, och någon sådan uppförsbacke verkar inte vara tanken om man tittar på ritningen.

 

Notera att jag även lyckats lägga en skarv i den sista full-långa relingsribban på bortre sidan på ett olämpligt ställe. Eftersom det uppenbarligen blir en del spänningar i detta område är det ett dåligt ställe att ha en skarv. Spelar förmodligen ingen roll för hållfastheten i det färdiga däcket, men det kan bli svårt att hålla skarven på plats inför limningen. Få se om det behövs en stöd-ribba på undersidan.

 

Här ser man problematiken lite snett akterifrån med sittbrunnsmallen på plats. >>>

Mittribban går på denna bild rakt fram från spant 8 och är således på rätt höjd för akterdäcket. Men om jag ribbar färdigt hela vägen från de hela ribborna längs relingen in till mittribban så kommer formen inte att gå ihop. De full-långa relingsribborna ligger högre än mittpartiet i höjd med sittbrunnens bakre kant. De når ner till rätt nivå först i höjd med spant 8, det närmaste på bilden.

 

<<< Dags för lite mätning och ritningskontroll för att säkerställa att det inte blivit fel nånstans. Men allt verkar rätt. Bara att fortsätta ribba och se vart det tar vägen…

 

 

 

 

Har här ribbat ena sidan av akterdäck, och man ser att spant 7, det som syns med rak överkant mitt i sittbrunnen på bilden, trycker isär de hellånga ribborna längs relingen såpass mycket att de inte klarar av att räta ut sig för att möta det platta akterdäcket förrän en bit akter om bakre sittbrunnskanten. >>>

 

Det ser faktiskt ut som att spant 7 även komprometterar formen förut, det verkar skapa en bula i däcket i förhållande till spant 6. Detta leder till slutsatsen att spant 7 är problemet, vinkeln på de sneda kanterna under de yttersta hellånga ribborna verkar vara för brant. Oklart vad detta beror på, mått och form stämmer med spantmallen. Nåväl, det är som det är, bara att jobba vidare härifrån.

<<< En bild till på problemet, tagen i riktning akterut från sittbrunnens framkant.

 

 

 

Man ser att det bildas en onaturlig buckla av spant 7, vilket även gör att däcket omedelbart bakom sittbrunnen får fel form. Istället för att vara platt över hela kajakens bredd lyfts det upp ute vid relingen av spant 7 medan det dras ner i mitten av plattheten som kommer akterifrån spant 8. Detta resulterar i en dal i däcket längs centrumlinjen som sträcker sig från bakre sittbrunnskanten och ett par decimeter akterut.
Kanske inte spelar någon avgörande roll, men det är inte snyggt och det kommer teoretiskt sett att bildas en vattenpöl i dalen precis bakom sittbrunnen.

 

Så, vad göra?

Det rätta verkar vara att ta bort en kilformad bit av de yttersta vinklade partierna på spant 7 så att det inte skapas en buckla i däcket här. Det kräver att jag tar bort häftklammerna som fäster ribborna i spant 7, men det vill jag inte göra i nuläget eftersom jag är orolig för att detta riskerar att ribborna rubbas för mycket när jag ska börja såga i spantet.

Istället är planen att först limma ihop däcket, sedan börja med att ta bort klammerna i och runt spant 7, därefter justera spant 7 tills jag är nöjd med formen på däcket och först därefter ta bort resterande klammer.

Jag misstänker att följden av denna operation blir att dalen i akterdäck bakom sittbrunnen kommer att accentueras ytterligare:
I och med att däcket vid sittbrunnens sidor kommer att falla in något när jag sänker spant 7 blir ribbningen i akterdäcket ”för bred” för den nya formen och måste således bukta ut någonstans.
Detta får jag då lösa genom att såga ut en lagom bred kil ur akterdäcket från sittbrunnen och akterut för att bli av med överskottsmaterialet och sedan limma ihop.
Hade kanske varit enklare att fixa detta redan nu, innan jag limmar ihop skrovet, men jag är som sagt rädd för att allt detta härjande med ribborna skall skapa större problem om de bara är ett hophäftat plockepinn när jag börjar såga och bända i dem jämfört med när de är hoplimmade till ett sammanhållet däck . Vi får väl se…

 

Hårdpenslar på ett lager oförtjockad expxy över hela däcket för att limma ihop ribborna. Sedan får det härda i två dagar innan det är dags att fortsätta, har inte möjlighet att värma upp bygglokalen till en mer optimal härdningstemperatur.

 

 

 

 

När jag tittar till bygget på morgonen dagen efter visar det sig att säkringen gått igen, så värmen har inte varit igång under natten. Det kanske innebär att jag får vänta ytterligare en dag innan epoxyn härdat.

 

Efter epoxy-härdning

Läge att fixa till bulan vid spant 7 och den därav uppkomna dalen bakom sittbrunnen:

1: Utgångsläget är att spant 7 av någon anledning trycker ribbningen för mycket uppåt-utåt enligt tidigare resonemang.
2: Börjar med att ta bort häftklamrarna i och runt spant 7 för att få möjlighet att jobba.

 

 

 

 

 

 

3: Sågar bort en kil för att sänka innerkanten på spant 7. Tar bort lite mer än jag behöver, det är lättare att återuppbygga spantet till rätt höjd än att såga lite i taget tills det blir lagom.
4: Efter sågningen. Däcket svävar nu över spant 7 eftersom jag sågat bort mer än nödvändigt.

 

 

 

 

 

 

 

5: Efter att ha gjort motsvarande operation på andra sidan ser det ut så här. Däcket bakom sittbrunnen har redan fått bättre form när ribborna fått slappna av över spant 7, men det räcker inte hela vägen eftersom däcket bakom sittbrunnen nu, sedan sidorna fallit in, är för brett för att vilja lägga sig platt.
6: Märker därför ut en kil bakom sittbrunnen nästan hela vägen bakåt till spant 8. Kilen behöver förmodligen inte vara bredare än 5-10 mm framme vid sittbrunnen, men jag tar i lite till. Kommer ändå inte att lyckas få den helt rätt, och eftersom jag då ändå måste fälla in en ny bit ribba blir det bara lättare om den inte behöver vara trådsmal.

 

 

 

 

 

 

 

 

7: Sågar ut kilen.
8: Så här blev det.

 

 

 

 

 

9: Häftar fast ribbor på spant 7 för att bygga upp det till en lagom höjd nu när jag har full frihet att känna efter hur högt spantet skall vara för att ge däcket rätt form.
10: Häftar fast ribborna i spant 7 igen för att få dem stabila i sitt nya rätta läge och arrangerar en tillfällig däcksbalk för att hålla ihop däcket bakom sittbrunnen i rätt position.

 

 

 

 

 

 

11: Tillpassar därefter en ribba för att fylla ut det som återstår av kilen jag sågat ut. Nu ska den bara limmas fast så är justeringen klar.

Vet inte om däcket kommer att hålla sin form helt när jag tar bort den tillfälliga däcksbalken, har en viss mental beredskap för att behöva limma dit en permanent däcksbalk bakom sittbrunnen om det skulle visa sig nödvändigt.

 

Går vidare med att plocka bort häftklammer. Låter dem dock sitta kvar på och mellan spant 6, 7 och 8 eftersom jag vill att allt i den här regionen skall förbli helt fixerat tills limningen av kilen i akterdäck har härdat ett par dagar.

 

 

 

 

 

Ägnar ett par minuter åt att prova den modifierade färgskrapan som nu verkar bli lite av ett favoritverktyg. Den biter utmärkt på epoxyn till skillnad från den andra skrapan jag provade när jag limmat skrovet. Skillnaden är förmodligen att denna fungerande skrapa filar jag med en rå-egg så att den får lite av en sickel-krok, medan den andra icke-fungerande skrapan med sitt fabriks-slipade hårdmetallblad mest glider ovanpå epoxyn.

Således kanske jag kommer att omvärdera mitt beslut att limma med vitlim istället för epoxy nästa gång, nu när det verkar som att jag hittat ett bra sätt att får bort den överflödiga epoxyn.

 

Limmet på akterdäck ska härda, sedan skall några springor spacklas innan det är tid att ta fram skrapan på allvar för att få fason på däcket.

Vänta förresten, om jag väntar med att spackla tills limmet härdat får jag ju vänta i ytterligare ett par dagar innan spacklingen härdat så att jag kan skrapa däck. Det är ju dumt. Ut igen och blanda lite spackel.

 

Nästa dag

Tar bort resten av häftklamrarna, och även tejpen för att kunna anpassa däcket till skrovets form. Ritar ut skrovkonturen underifrån på däcket, vänder uppochner på det och sågar. Vänder tillbaks och justerar med hyvel. Får finjustera ytterligare innan jag lägger på glasfiber.

Konstaterar att det nog är lika bra att installera en däcksbalk bakom sittbrunnen. Däckets form är fortfarande inte helt 100. Skall ju så småningom sätta ett skott i cellplast ungefär här, men jag skulle vilja ha förstyvningen på plats innan jag skrapar och slipar skrovet, annars blir det omöjligt att få nån kontroll över formen. Skulle också vilja lägga på ett lager glasfiber på däckets undersida innan jag monterar en balk, dels för att det känns vettigt ur hållfasthetshänseende, dels för att det blir krångligare att lägga på glasfiber om det sitter en balk tvärs över däcket.
Men, jag behöver balken NU, så jag tar en spillbit av en furubräda, passar till den och limmar fast den med vitlim. Se de två bilderna nedan. En försvårande omständighet är att det skall monteras en extra förstärkningsribba på insidan av relingskanten innan däck och skrov limmas ihop. Försöker så gott min fantasi tillåter att anpassa däcksbalkens ändar så att däcket med balk skall gå att få på plats när förstärkningsribban är monterad. Blir nog till att justera när jag kommit så långt.

 

 

 

 

 

Låter limmet torka, skrapar och slipar däcket. Kvarstår några ställen som behöver spacklas, så det gör jag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Men först tänker jag att det är lika bra att såga ut sittbrunnen, så jag märker ut den efter mallen och sågar med den böjliga japan-sågen. Ser plötsligt mycket prydligare ut.

Är nöjd med att komma ihåg att sittbrunnsmallen anger innermått, och att jag därför måste lägga till 5 mm runt om för att kompensera för tjockleken hos de stående ribborna som skall utgöra sittbrunns-sargen.

Låter det hela vänta tills nästa morgon för att spacklet skall härda och tänker då slipa färdigt däcket och kanske hinna med glasfiber på ovansidan också. När jag kommer ut inser jag svårigheten att planera verksamheten med såpass bristfällig uppvärmning i bygglokalen. Spacklet är inte genomhärdat, och dessutom har vitlimmet på däcksbalken delvis släppt en bit in från kanterna där spänningen är störst. Lossade tvingarna för tidigt igår. Kemiska reaktioner går långsammare när temperaturen sjunker fick man lära sig på kemin i högstadiet, nu får jag också en praktisk lektion i detta fenomen.

Slipar föga handlingskraftigt på däckets kanter en stund och limmar fast däcksbalken igen. Nu får det stå här i åtminstone 24 timmar till, sedan kanske jag vågar gå vidare…

 

 

 

 

 

 

 

Ytterligare en annan dag

Däcksbalken verkar nu sitta fast ordentligt och spacklet har härdat.

Slutlig slipning av däcket, fuskar lite med den oscillerande maskinen, därefter långbräda med 40- och sedan 80-papper. Rundar relingskanterna, först med 60- och sedan med 80-papper på slipkloss eftersom det är vanskligt att gå på tunna hörn med alltför grovt papper, och slipmaskinen är ett absolut no-no. Går sedan över allt med ett 120-papper direkt i handen.

Märkligt hur mycket färdigare allting ser ut när däckets kant är rundad. Fall inte för frestelsen att runda den tidigt i sliparbetet bara just för att det på en gång blir mycket finare. Se till att bli färdig med alla plana ytor först, innan kanter och hörn fixas till. Det är mycket lättare att få hörnen bra när alla raka ytor är på helt rätt plats, och lättare att få till de plana ytorna när hörn och kanter fortfarande är väl definierade.

Avslutar med ett lager epoxy för att försegla träet inför glasfiberlamineringen.

 

 

 

 

 

 

Nu blir det en veckas paus på grund av andra åtaganden, hade ju hoppats att få på glasfibern innan detta uppehåll men man kan inte få allt varje gång. Men något någon gång kanske…?

 

En vecka senare

<<< Dags att lägga glasfiber på däckets ovansida.

 

 

 

 

Glaset utlagt och grov-klippt. >>>

 

 

 

 

<<< Finjusterat med en tapetborste.

 

 

 

Börjar med att lägga epoxy runt hålet för sittbrunnen. Känns bäst att börja här, eftersom det förmodligen är här eventuella problem kan tänkas uppstå verkar det lämpligt att börja med att ”fixera” glaset här och sedan arbeta utåt stävarna. >>>

Har köpt ett till av mitt favorit-epoxy-verktyg, ett tapetverktyg, och delat det på  mitten för att få ett smalare redskap för mindre ställen som här runt sittbrunnen.

Fortsätter väta ut området kring sittbrunnen med epoxy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

<<< Gör ett försök att laminera ner över den rundade kanten på däcket som ska ansluta till skrovet. Är inte säker på att det kommer att fungera över en såpass liten radie, men enda sättet att få veta det är att prova. Återkommer längre ner angående resultatet.

 

 

 

När området runt sittbrunnen är under kontroll återstår resten av däcket. >>>

 

 

<<< Inledningsvis gäller det att låta epoxyn väta ut glasfibern, vilket tar kanske en minut, och sedan med lätt hand flytta överbliven epoxy till nya ställen tills allt glas är genomvätt i det parti man jobbar med.

 

 

Notera att skrapan hålls i en låg vinkel mot däcket för att inte oroa glasfibern i onödan utan bara flytta epoxy. >>>

I ett senare skede, när epoxyn börjat sätta sig, kommer man tillbaks och tar bort överskottsepoxy och då tar man i lite mer och håller skrapan närmare rät vinkel mot underlaget för att få den att arbeta lite aggressivare med att ta bort överbliven epoxy och att trycka ut eventuella luftfickor under glasfibern.

 

 

 

<<< Så här ser det ut i färdigt skick.

 

 

 

Här ser man hur färgen skiftar där jag spacklat upp en ribb-spets som hamnat lägre än intilliggande ribbor. >>>

Eftersom jag ska täckmåla kajaken kommer detta inte att synas, men om kajaken skulle ha fernissats så att träet synts kunde jag inte ha använt vit microfiber för att förtjocka epoxyn till spackel utan hade behövt använda slipdamm så att färgen stämt bättre överens.

Dock inser man att på en kajak där träet ska synas gäller det att vara noggrann med ribbningen. Även om jag hade spacklat med utfyllnad av slipdamm av rätt färg hade det synts tydligt eftersom träets ådring hade dolts av spacklingen och därmed gjort den fullt synlig, om än i en mindre iögonenfallande färgnyans.

<<< Hade förresten klippt upp glasfibern i sittbrunnen innan jag började lägga på epoxy, för att undvika eventuella spänningar och drag.

 

 

 

 

Känner i största allmänhet att jag nu fått lite bättre koll på att laminera glas jämfört med när jag höll på med skrovet, men att jag fortfarande arbetar lite onödigt försiktigt och trevande. Det skulle kunna gå betydligt fortare, och förmodligen också bli ett bättre slutresultat, om jag var lite mer resolut och inte pysslade runt så mycket.

 

Dagen efter ser resultatet ganska bra ut. Lägger på luckorna för att se hur det ter sig. >>>

 

 

 

<<< Men det är inte dags att installera luckorna ännu, så de åker bort igen och istället penslar jag på ett lager epoxy till för att fylla upp glasfibern lite bättre. Efter detta ser det ut så här.

 

 

Jag lovade ju även återkomma angående hur det gick att laminera ner glasfibern på de rundade kanterna på däcket. >>>

Ganska bra faktiskt, men några missar blev det som syns på bilden till vänster. Ingen ko på isen dock, det ska ändå mer glas över skarven mellan däck och skrov så småningom, lite extra arbete däremellan bara.

Missarna beror på att glaset inte ville hålla sig intill däckskanten/skrovet på alla ställen. Detta berodde dels på att däcket inte låg helt kant-i-kant med skrovet på alla ställen och därmed lyfte skrovet ut glaset från däckskanten, samt på några ställen att skyddstejpen inte låg helt slätt mot skrovet så att tejp-vecken lyfte ut glaset.

Eventuellt skulle man kunna lösa detta genom att lägga distanser under däcket så att det kommer upp en bit från skrovet, men risken är då att det blir mer svårarbetat eftersom däcket inte får stöd av formspant och däck utan kommer att ligga mindre stabilt. Bättre är nog istället att vara noggrannare i tejpning och positionering av däcket, samt att eventuellt försöka tejpa ner överskjutande glasfiber mot skrovet så att det sträcks något över däckskantens radie och därmed inte lyfter från däckets kant.

 

Efter detta är det dags att inreda däcket med sittbrunn, luckor med mera, men det får bli ett separat inlägg.

 

Tidsåtgång

Förberedelser, ribbning, limning: 4 timmar
Tillfixning av formen bakom sittbrunnen, borttagning av klammer, spackling: 2 timmar
Skrapning, slipning och spackling av däck, däcksbalk: 3 timmar
Slutlig slipning, epoxygrund: 2 timmar
Glasfiber på däck, epoxy: 3 timmar

Nästa >>> dagboksanteckning om BP-bygget

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *