Min kajakverkstad

Däckets inredning

<<< Föregående dagboksanteckningen om BP-bygget

Onsdag 2019-02-06 – torsdag 2019-02-21

Säger man ”inredning” om sittbrunnsfläns, luckor, linfästen och liknande? Sitter ju mest på utsidan, men ”utredning” är ju nåt annat.

Nåväl, nu j-vlar börjar det hända saker!
Hade förväntat mig att det skulle bli omständligt och ta tid att komma framåt nu när det är dags för småpysslande. Men tvärt om, nu finns det alltid nåt annat att göra medan man väntar på det ena, så det rullar på med flera moment samtidigt. Och eftersom det är mindre arbetspaket jämfört exempelvis att laminera och slipa skrovet kan man hela tiden bocka av saker på listan istället för att hålla på i dagar och veckor innan något blir klart.

Tyvärr har jag dock varit tvungen att ägna mig en hel del åt mitt dagliga lönearbete också, så efter en bra start blev det kajakbygge en kvart här och tio minuter där, vilket såklart reducerar progressionstakten högs avsevärt. Men ändå en rolig fas att ha kommit in i.

Eftersom jag hoppar friskt mellan olika uppgifter så är kronologin lite svår. Nedan har jag försökt hålla ihop en de olika delmomenten under separata rubriker, men i praktiken har jag ideligen skiftat mellan det ena, det andra, och tillbaks igen. Så bilderna kan nog vara lite inkonsekventa i vissa fall eftersom jag har ändrat ordningen på dem för att de ska passa in under respektive rubrik.

 

Ribba sittbrunnsfläns

Börjar med att klippa upp en hink med ribb-bitar, cirka 5 cm långa. Har en sax/tång avsedd för lister som fungerar bra även för ribbor. Smidigare än att såga, och bra greppträning inför marklyften också.

 

 

 

 

Vis av erfarenheten från ribbningen av skrovet hyvlar jag bort den flisiga kanten på ribban som kommer sig av att den ursprungliga brädan var sågad på den sidan.

 

 

 

Använder smältlim för att fästa den första biten ribba i däcket, börjar mitt i sittbrunnens bakkant.

Använder en vinkelhake för att se till att ribban hamnar vinkelrätt mot däcket.

 

Sedan är det bara att fortsätta runt hela sittbrunnen ribba för ribba:

Hyvlar kanten på ribban lite fasad så att den passar i vinkel med föregående ribbas kant, annars kommer det att bli en springa på yttersidan i och med att ribborna följer en kurvform. Detta är ju i och för sig spacklingsbart, men limningen blir starkare om passningen är noggrann.

Använder vitlim på kanten för att limma ribban mot den som redan sitter på plats.

 

 

 

Sedan en klick smältlim på flatsidan av ribban där den ska fästa mot däckets kant.
Det kan ju tyckas att smältlim inte är starkt nog för en kajak, men eftersom det ändå är glasfiber och epoxy som ger den huvudsakliga hållfastheten är det inte så noga vad man limmar med under. Och smältlim härdar fort så man behöver inte hålla i press med häftklammer eller liknande.

Passar in ribban på sin plats och håller kvar i rätt position ett par sekunder tills smältlimmet stelnat.

 

 

 

Sedan är det bara att fortsätta tills hela sargen är klar. Sista biten ribba måste såklart passas till med kniv och hyvel för att matcha mellanrummet som återstår.

 

 

När vitlimmet fått torka ordentligt slipar jag utsidan av sargen. Använder ett grovt sandpapper på en bit läkt. Inte så noga om jag repar det redan glasfibrade däcket, det ska ändå på mer glasfiber och epoxy.

 

 

Märker ut höjden på sargen, lite högre framtill, och sågar sedan ner till strax över linjen med japan-sågen. Slipar ner till linjen med grovt sandpapper på slipkloss.

Återkommer under en senare rubrik till sargens fortsatta äventyr.

 

 

Hål för aktra luckan

Som lite tidsfördriv medan limmet torkar i sargen gör jag hål för den aktra packluckan. Har bestämt mig för RWOs skruvluckor inköpta via kajaksidan.se. Tycker att de passar bra till BP.

Tänker inte försänka akterluckan. Däcket är helt platt så det går inte att ordna någon avrinning och det är onödigt att det ska samlas vatten på luckan. Dessutom är kajaken så låg att det kan vara bra att ta till vara varje millimeter av packutrymme. Hade ju blivit snyggare att försänka den, men det uppväger inte nackdelarna tycker jag.

 

Mäter ut luckans placering enligt ritningen. Lite svårt att komma åt att rita av monteringsflänsen, men det visar sig att själva luckan kan användas som storleksmall för hålet.

Borrar ett hål och sågar sedan strax innanför linjen med elektrisk sticksåg. Känns otäckt att göra ett stort hål i det fina däcket. Avslutar med att slipa ut till linjen med grovt sandpapper.

Luckan läggs på plats tillfälligt. Ska jobbas med glasfiber och epoxy, och målas, innan det är dags att sätta dit den på riktigt så det blir en mycket senare affär.

 

 

 

 

 

 

Laminera utsidan av sittbrunns-sargen

Tillbaks till sittbrunns-sargen. Dags att laminera den på utsidan.

Ska prova ett arbetssätt som jag sett hos Nick Schade från Guillemot Kayaks:

Börjar med att sätta en 25mm maskeringstejp runt sittbrunnen. Sätter därefter en tejp till alldeles utanför den första.

Drar sedan omedelbart bort den inre tejpen, den var bara till som en distansmarkering för att sätta den yttre tejpen på lagom och jämnt avstånd från sargen. Kunde ju ha mätt med tumstock också, men en tillfällig tejp kändes enklare.

 

 

Penslar sargen med oförtjockad epoxy för att impregnera det obehandlade träet. Tänker att det nog kan tränga ner mellan sarg och däck också, och hjälpa smältlimmet hålla ihop saker och ting.

 

 

Blandar till lite mer epoxy som jag förtjockar med microfiber och häller över i en spritspåse.

 

 

 

Lägger en sträng runt sargen. Syftet med detta är att skapa en hålkäl som förstärker övergången mellan sarg och däck eftersom det kan bli stora påfrestningar här när man ska kränga av och på ett hårt sittande kapell.

Hålkälen gör dels att det blir mer gods i den belastade vinkeln, men den rundade formen gör också att man blir av med den brottsanvisning som ett skarpt hörn utgör.

För att få till den önskade hålkälen jämnar jag till med en ribba som jag slipat till en lagom halvrund form i ena änden.

 

 

 

Därefter är det dags för en glasfiberremsa som jag klippt på skrå för att den ska vara lättare att forma runt sargen och i vinkeln mellan sarg och däck.

Lägger den försiktigt på plats, hålkälen är nyspacklad för att glaset skall binda in i spacklingen, vilket innebär att den är väldigt ömtålig. Här är det bara frågan om att få remsan på i stort sett rätt plats, finliret gör jag i nästa moment med penseln som är betydligt mildare mot glasfiber och epoxy än mina fingrar.

Fortsätter ytterst försiktigt att väta ut glasfibern med oförtjockad epoxy. Använder en pensel som jag inte klippt av stråna på eftersom jag vill ha den så mjuk som möjligt för att inte skada den fortfarande mjuka hålkälen eller dra ut en massa fransar ur den klippta glasfibern.

 

Observera att tanken är att glasfibern skall nå ut över tejpremsan.

 

 

 

Så här blev det när epoxy-jobbet är klart. Nu är det härdpaus.

 

 

 

Efter några timmar, när epoxyn tjocknat rejält men innan den blivit hård, skär jag med en vass kniv (nytt blad) av glasfibern längs innerkanten på tejpen.

Eftersom det första lagret glas på däcket är flera dagar gammalt och stenhårt är det ingen större risk att jag skadar det med kniven.

 

När jag efterhand som jag skär drar av tejpen från däcket följer den avskurna glasfiberremsan med. Det är därför tejpen sattes dit, det är enklare att ta bort glasfibern när den följer med tejpen än att dra av enbart glaset och det blir dessutom enklare att skära rakt när jag har tejpkanten att följa.

 

Fortsätter tills jag skurit rent runt hela sittbrunnen.

En annan fördel med att lägga glasfibern ut över en tejp och sedan skära av den är att man slipper trasslet som lätt vill uppstå när den klippta glasfiberkanten fransar sig:
Dels för att jag inte behöver lägga epoxy ända ut över den klippta kanten, vilket är det moment som är mest kritiskt när det gäller fransar, kanten ska ju ändå skäras bort;
dels eftersom eventuella fransar inte fastnar i däcket eftersom tejpen är emellan.

Rent och snyggt, inget kladd!

Rullar med fingret längs den skurna glasfiberkanten för att trycka ner eventuella rubbningar som jag åstadkommit under skärningen.

 

 

 

Så här blev det. Glaset som sticker upp ovanför sargen väntar jag med att skära bort tills epoxyn härdat ytterligare så att jag inte riskerar att dra loss glasfibern.

 

 

Dagen efter skar jag rent överkanten, då blev det så här.

 

 

 

 

Främre luckan

Dags att titta lite på den främre packluckan. Eftersom fördäck är välvt går den inte bara att lägga direkt på som akterluckan, utan det måste fällas in en plan yta att montera luckflänsen mot.

Sågar ut en cirkulär skiva i plywood med 10 mm större diameter än luckans fläns. Den ska jag fälla in i däcket som underlag för att montera luckan. Kallar den hädanefter för ”luck-plattan” eftersom jag inte vet om den har någon mer exakt marin beteckning. Luck-skål brukar man ju kalla försänkningen runt en kajaklucka, men själva skivan i sig är ju ingen skål. Märker också upp ett hål i platta där själva luckan skall monteras, blir då mest bara en ring kvar.

Eftersom det är av största vikt att denna platta är helt plan, annars går det inte att få det tätt mot luckans fläns, behåller jag dock ”ekrar” i form av ett kryss i hålet för stabilitetens skull och limmar dessutom på tillfälliga förstyvningar för att vara helt säker på att skivan inte slår sig när jag monterar in den i däcket. När luckplattan väl är fast förankrad i däcket kommer jag att såga bort krysset.
Fick tyvärr ingen bild på enbart den således förstärkta luckplattan, den syns på bilderna längre ner.

Ritar med min runda luckplatta som mall ut hålet på däcket och sågar ut med sticksåg. Notera att jag inte följde cirkeln hela vägen ut mot däckets kanter, här ska jag fasa av däcket så att jag har något att limma skivan i.

Anledningen till att jag valde denna lösning istället för att limma plattan under däcket är att jag fått för mig att jag kan spara ut lite extra gods i däcket på detta vis, för att bibehålla så mycket som möjligt av hållfastheten i den remsa däck som återstår mellan lucka och reling.

Av samma anledning, att behålla så mycket däck som möjligt vid sidan av luckan, vill jag fälla in den så grunt som möjligt. Det innebär att jag kommer att ligga på marginalen att luckan får plats på bredden på luckplattan, vilket i sin tur förmodligen innebär att luck-flänsens kanter kommer att skjuta ut en aning över däcket i sidorna.
Kanske inte jättesnyggt, men en kompromiss jag gör. Funderar på om detta kan leda till problem med stänk, men tror inte att dessa små kanter kommer att göra någon skillnad jämfört med hela luck-försänkningen.

 

Jobbar med rasp, kniv och stämjärn för att få rätt form på de fasade ytorna. Tänkte lite fel i rumtiden och tog bort aningen för mycket i ett av hörnen, men det finns ju spackel.

Satt också en knast på helt fel ställe som gjorde att jag fick ta bort en extra bit i ett av de andra hörnen. Sånt som händer, det finns fortfarande spackel att tillgå.

När jag är nöjd med passningen limmar jag dit plywoodskivan och sätter press med några tvingar. Förbannar de billiga små tvingar jag köpte en gång i tiden, ingen av dem tar ordentligt så jag får komplettera de tre något dyrare tvingarna jag kostat på mig med en limklämma.

Kanske skulle hjälpa att smörja upp tvingarna, de har använts utomhus och blivit lite kärva.

Det kommer nog att synas tydligare hur det är tänkt på senare bilder, när jag kommit så långt…

 

 

Ett mellanspel

Så här ser hela härligheten ut nånstans mitt i alltihop.

Börjar bli dags att flytta undan skrovet så att jag kan jobba lite på däckets undersida också utan att det behöver ligga och vingla ovanpå formspanten.

 

 

 

 

Ordnar några krokar och spännband så att jag kan hänga upp skrovet i taket. Inte optimalt, jag måste huka mig under skrovet för att kunna jobba på den sidan av däcket. Men eftersom det är med minsta möjliga marginal jag eventuellt kommer att få ut kajaken ur byggutrymmet överhuvudtaget vill jag inte göra mig omaket att trixa den ut och in i onödan.

 

Man tager vad man kan få tag på. Borde väl ordna något lite bättre att lägga däcket på, men det får vänta tills det eventuellt blir absolut nödvändigt.

 

 

 

Vänder däcket upp och ner för att se hur det ser ut på undersidan, det är ändå dags att börja arbeta lite från det hållet.

Inser att jag borde ha skrapat och slipat undersidan innan jag började med försänkningen av förliga packluckan, hade varit enklare att göra innan jag började limma fast saker i det.

Sågar av ribborna som utgör sittbrunns-sargen jäms efter däckets insida så länge, sedan får fortsättningen vänta tills en annan dag.

Mer sittbrunn

Glömde bort lite fotograferande här, men å andra sidan inga konstigheter. Ritar upp sittbrunnsflänsen på en plywoodskiva, sågar ut den och limmar dit med förtjockad epoxy.

Inser för sent att jag glömt för-stryka med epoxy för att mätta träet så att det inte suger ut epoxyn ur limmet, särskilt väsentligt eftersom jag limmar mot ändträt på de stående ribborna. Inte mycket att göra åt, få se om det blir fiasko.

Det var svårt att få dit tvingar på alla ställen eftersom däcket lutar åt alla håll. Skulle ha förövat detta mer, och kanske tillverkat några mellanlägg för att jämna ut vinklarna lite. Limklämmorna flyger då och då iväg som exploderande råttfällor när de glidit ut över kanten på det sluttande planet. Därav tejpen, jag gav upp med tvingarna på vissa ställen.

När limmet härdat sitter flänsen åtminstone kvar. Penslar på oförtjockad epoxy från båda håll i skarven mellan sarg och fläns i förhoppningen att det ska bättra på den eventuellt bristfälliga limningen. Det ska ju på glasfiber också, så jag tänker att det nog blir bra till slut.

 

Detaljformar flänsen med sandpapper så att den passar med sargen och är lika bred överallt.

Ska nu välva översidan av flänsen, också det med sandpapper, så att den ligger bättre an mot kapellet, tänker att det blir säkrare tätning då.

För att kunna få rundningen någotsånär likformig runt hela flänsen ritar jag ut en linje så att jag får en referenspunkt som hjälper mig att slipa likadant över hela.

 

 

Under slipningen använder jag en rak bit ribba som visuell referens för att bedöma formen på den framslipade välvningen. Ingen exakt vetenskap, men det är något mindre svårt att se om slipningen blivit lika runt om hela flänsen om man tar hjälp av en rak ”mall”. Hade det varit på liv och död kunde jag ju gjort en mall som visar den exakt önskade rundningen, men nu är det inte det.

 

 

 

Fortsätter slipa med medelgrovt sandpapper tills jag är nöjd med formen. Snart dags att ta bort stödlinjen, med finare sandpapper då för att minska risken att denna sista slipning påverkar formen.

 

 

Så här ser det ut när linjen nästan är borta.

Ska nu avslutningsvis runda till kanterna på flänsen också. Sparar det till sist eftersom det är enklare att få rätt form om man slipar en yta i taget istället för att försöka få till rätt form i alla dimensioner samtidigt.

 

Rundningen på den yttre kanten synas bäst i profil, på bilden till vänster har jag dock inte börjat runda än.

Ådringen i träet gör det svårt att bedöma hur den ser ut om man inte ser den i siluett. Rundningen på flänsens inre kant är svår att få riktig koll på. Litar på att systematiken i slipningen gör den ungefär likadan hela vägen, och känner med fingrarna för att få lite känsla för när den är bra nog.

Kunde ha rundat kanterna med hjälp av handöverfräsen, men dels gör kurvaturen i flänsen det lite svårt att få en bra yta att följa med fräsens sula, dels tycker jag ofta att handslipning ger en trevlig handgjord känsla i motsats till exakta maskinbearbetade former.

 

Dags att laminera även flänsen. Först laminerade jag en glasremsa runtom som går från däcket, upp på flänsens undersida och slutar vid flänsens ytterkant. Detta tog jag dock inga bilder på.

Därefter försökte jag lägga glasfiber hela vägen från däckets undersida och ner på flänsens undersida. Misslyckades dock kapitalt med att vika in glaset runt kanten och få det att fästa på undersidan. Slutade med att jag istället fick skära av glasfibern jäms efter flänsens yttre kant. Detta omintetgör min ursprungliga plan för hur jag skulle lägga glas runt sittbrunnen, som det ser ut nu finns det inget glasfiber alls runt själva kanten på flänsen, vilket verkar dumt eftersom detta torde vara ett ställe som är tämligen hårt utsatt för slitage när kapellet ska av och på. Mitt mål är att det ska finnas minst två lager glasfiber runt om och över alla skarvar/limningar runt sittbrunnen.

Fortsätter enligt den reviderade planen med att lägga en fiberremsa som täcker en bit ner på sargens insida, upp över flänsen och ner på flänsens undersida. Ska ju runt flänsens kant denna gång också, men nu har jag mediterat lite över detta problem och hoppas att det ska fungera bättre än förra försöket.

Börjar med att måla på lite epoxy som glasremsan kan halvfastna i när jag lägger dit den.

Har tejpat för att få till en snyggare avslutning av den klippta glasfiberremsan på samma sätt som jag gjorde när jag laminerade sargen högre upp i detta inlägg. Tycker detta är ett väldigt bra sätt att undvika kladd.

När jag rullat ut glaset och hjälpligt tryckt fast det i epoxyn jag lagt på fortsätter jag att väta ut den med mer epoxy. Börjar på sargens insida eftersom detta är en rak yta som är bra att börja med för att få lite styr på glasfibern.

 

 

Fortsätter väta och pensla ut glaset över kanten och ut mot flänsens ytterkant.

 

 

Inledningsvis blir det lite kaos i glaset när det ska forma sig i de olika dimensionerna, men det är bara att ta det lugnt och pensla ut det successivt.

När det väl vrängt sig över kanten släpper spänningarna och det blir mer medgörligt. Även om det ibland känns krisigt med veck och dragningar så löser det sig efter lite pyssel.

 

Nu har det gett med sig och ligger ganska snyggt hela vägen. Bara att fortsätta väta ut tills hela insidan av sargen och ovansidan på flänsen är klara.

 

Klipper av lite överflödig glasfiber, det ska ju bara räcka in på undersidan av flänsen och inte hela vägen ner på däck. Det går annars bra att flytta glaset med hjälp av penseln så att det överflödiga hamnar hängandes ner i sittbrunnen istället (finns ett par bilder på det längre ner), men just här kändes det enklare att ta fram saxen.

 

 

Fortsätter mätta glasfibern hela vägen runt.

 

 

Nu kommer den trixiga biten som redan misslyckats en gång. Börjar med att pensla ganska rikligt med epoxy på flänsens undersida för att glaset ska ha något att fastna i när jag viker in det under kanten.

Tror det var här jag fick på för lite förra gången.

 

Med en lagom epoxy-våt pensel är det sedan dags att vika in glaset runt kanten och försöka få det att fästa på flänsens undersida.

Är rätt pyssligt och ibland känns det som att det inte kommer att gå. Men med lite envishet lyckas jag faktiskt denna gång.

Notera att jag bockat penseln lite för att lättare komma åt i bättre vinkel under flänsen.

 

Svårast är det på sittbrunnens baksida, i och med att däcket är platt är det väldigt svårt att komma åt att arbeta med penseln.

Ska nog hitta en mindre pensel nästa gång, och försöka böja den lite mer för att få lite större frihet att jobba från olika riktningar.
Det skulle också gå lite lättare att komma åt om sargen vore 5 mm högre. Ska överväga detta vid nästa bygge, men tycker inte om att konstruktionen ska behöva anpassa sig till min oförmåga att bygga den.

Använder spillbitar av glasfiber, dels för att det är dumt att slänga, men framför allt för att det är enklare att hantera ett par-tre kortare bitar än en lång som ska räcka hela vägen runt.

4-5 centimeters överlapp i skarvarna mellan bitarna torde vara tillräckligt.

 

Här behöver jag lite längre glasfiber på utsidan. Börjar då med att ”pensla upp” lite av den överflödiga remsan som hänger ner på sargens insida. Det bildas då en bubbla vid flänsens innerkant.

 

 

Sedan penslar jag bubblan vidare ut mot flänsens ytterkant, och vips så har jag 5 millimeter mer glasfiber att vika in runt kanten.

 

Så här ser det ut när jag är klar med detta moment.

Blev i huvudsak bra, men jag är orolig för ett par ställen där jag hade svårt att få glaset att fästa utan bubblor på flänsens undersida. Tror det kommer att vara lite blåsor här när allt har satt sig.

Ikväll har det härdat tillräckligt för att jag ska kunna skära av överflödig glasfiber och ta bort den med hjälp av tejpen.

 

Post Scriptum till detta moment:

Eftersom min lay-up plan för glasfibret inte gick i lås känner jag mig inte helt nöjd utan bestämmer mig så småningom för att försöka lägga en remsa hela vägen från däcket, runt sarg och fläns och ner på insidan. Både för att jag vill prova om detta fungerar och för att det aldrig kan skada att ha något extra starkt att fästa kapellet i.

Det går i huvudsak väldigt bra. Nyckeln till att få ordning på hörnan uppe mellan fläns och sarg var att vittja målarlådan på en liten flat ”konstnärspensel” och bocka den som på bilden. Först då är det möjligt att med riktigt lyckat resultat pensla in väven ordentligt. Synd bara att jag inte hade någon billig sådan pensel hemma utan fick ta en som jag köpt för dyra pengar för att måla oljefärger med.

 

Så här ser det ut när jag precis slipat och lagt på ett lager epoxy till på hela däcket. I och för sig syns ju inte sittbrunnen särskilt bra, men ändå.

 

 

 

 

 

Experiment runt bakre luckans hål

Bakre packluckan har sedan tidigare fått ett hål i akterdäcket. Ovansidan på däcket är laminerat med glasfiber och undersidan skall så småningom behandlas på samma vis. Men själva kanten på hålet behöver också behandlas för att det inte skall tränga in fukt som leder till att träet ruttnar. Det skulle räcka att täcka in det i epoxy eftersom det inte kommer att bli någon större mekanisk påfrestning här, luckans monteringsfläns skall skruvas fast i däcket och kommer att skydda hålets kant.

Men för att utforska vad som är möjligt och inte tänker jag försöka mig på att även få till ett lager glasfiber på kanten, det kan ju vara bra för framtiden att utreda om det överhuvudtaget är möjligt att få till detta.

För att på numera beprövat manér få till en snygg avslutning på glasfibern börjar jag med att tejpa runt hålet. Jag tänker mig att glasfibern bara skall täcka ett par centimeter ut runt hålet på ovansidan och sedan vikas in runt kanten och ner på undersidan av däcket.

 

Med luckans monteringsfläns på plats i hålet som mall ritar jag en cirkel på tejpen.

 

 

 

Skär efter den uppritade linjen.

 

 

 

Ruggar upp epoxyn och rundar kanterna något på både över- och undersidan. Att vika glaset över en 90°-kant känns utsiktslöst.

 

 

Klipper ut ett väl tilltaget stycke glasfiberväv som täcker området innanför tejp-begränsningen. Klipper också upp i luck-hålet så att det inte ska uppstå några spänningar i väven som hänger ner här, förmodligen inte nödvändigt för ett sånt här litet hål, men eftersom jag ändå ska klippa bort väv här sedan så är det lättare att åtminstone skapa en öppning innan jag börjar kladda med epoxy.

 

Väter ut ytan på däckets ovansida och en bit ut på tejpen med epoxy.

 

 

 

Klipper bort mittpartiet och klipper flikar för att kunna vika in glasfibern på däckets undersida.

Eftersom jag helst vill ha hel väv just på kanterna av hålet klipper jag inte ända ut till hålets omkrets utan stannar 5 mm (ribbornas tjocklek) innanför.

 

Vänder på däcket och börjar med epoxyvåt pensel vika ut flikarna mot däckets undersida.

 

 

 

Går ganska bra, bildas en del luftblåsor och spänningar som penslas bort med lite pysslande.

 

Färdiga resultatet på undersidan.

 

 

Blir ofrånkomligen några blåsor här och var som inte verkar gå att få bort helt. Fuskar och sätter lite maskeringstejp från ovansidan, genom hålet och ner på undersidan för att få lite tryck på de ställen som inte vill ligga plats. Detta klåperi ville jag dock inte ta en bild på.

När allt har härdat och tejpen tagits bort ser det ganska ok ut men inte perfekt. Duger dock som experiment och eftersom kajaken ska täckmålas är det ingen ko på isen och inget som inte kan räddas med lite slipning och mer epoxy.

 

 

Några erfarenheter:
Det verkar fullt möjligt att på detta vis få glasfiber runt kanten på ett hål med bättre resultat än vad jag lyckats med här i mitt första försök, bra nog även på en trären kajak skulle jag tro om man övar några gånger först.
Då bör man runda av kanterna i hålet ännu mer, helst så att de blir helt rundade så långt godstjockleken medger, det vill säga man sparar inte ett rakt parti i mitten av ribbans tjocklek.
De flikar som ska vikas runt på undersidan bör vara minst 4-5 cm långa, annars blir det svårt att få dem att fästa ordentligt på undersidan eftersom det blir för lite anliggningsyta för att epoxyn skall kunna hålla dem där innan den har härdat.
Det går alldeles utmärkt att använda tejp för att hålla fast glasfibern tills epoxyn härdat. Epoxy-ytans struktur när man dragit bort tejpen kommer dock inte att vara likadan som på ställen där man inte tejpat, men det ska ju slipas ändå. Och ytan är slätare under tejpen än där man inte tejpat, så egentligen är det inga problem såvida man inte vill ha kvar lite vävstruktur.
Såklart måste det ju finnas torra ytor att fästa tejpen i för att tejp-tricket ska fungera, så det är bara användbart på mindre detaljer.


VARNING!
Var noggrann med att få bort alla klisterrester från tejpen innan nästa lager epoxy stryks på.

Eftersom det är en närbild ser värre ut än i verkligheten, men det är illa nog.

Jag har inte upplevt något problem med detta tidigare, men i detta fall ”skar sig” nästa lager epoxy. Jag kan inte säga säkert att det beror på tejpen, men sannolikheten är stor eftersom problemet framträder just kring luckorna där jag tejpat.
Har torkat av med ljummet vatten och därefter T-sprit innan jag la på epoxyn, men antingen inte tillräckligt noga eller så biter inte spriten på klistret. Förmodligen det senare, jag spritar för att få bort eventuella flottiga fingeravtryck men för klister krävs nog någon form av lösningsmedel.
En annan faktor som kan ha med saken att göra är att jag denna gång använt en annan tejp. Jag tänkte att det var maskeringstejp, men konstaterade efter att ha upptäckt problemet med epoxyn att den var benämnd ”skyddstejp”.

Sådan tejp ska jag inte använda igen. Tidigare då jag använt ”riktig” maskeringstejp har jag inte upplevt samma problem. Får ha ögonen på detta i fortsättningen.

Bara att slipa ner och göra om på rätt sätt…


Fortsätter på främre packluckan

Så här ser det ut när jag limmat fast luckplattan och tagit bort tvingarna.

På denna bild ser man tydligt de fyra ”ekrarna” jag lämnat kvar i plattan och de förstyvningar jag tillfälligt limmat dit för att den skall hålla sig helt plan tills jag fixerat den fullt ut i kajaken.

 

 

Från undersidan. På högersidan ser man att det försvunnit ett hörn i däcket efter den förargliga knasten jag nämnde tidigare.

 

 

Eftersom jag slagit på stort och valt en 200 mm lucka även till förliga packutrymmet, ritningen rekommenderar 150 mm, kommer det inte att vara jättemycket däck kvar på sidorna om hålet för luckinfällningen. Därför limmar jag på en ribba på varje sida som förstärkning av både däcket och infästningen av luck-plattan.

 

Vill göra försänkningen av luckan fasad i 45 graders vinkel, enbart av visuella skäl och för att öva lite inför kommande byggen. Tänker mig att det blir snyggare om vinkeln är konstant i förhållande till kajaken, inte mot luckans centrum.

Tillverkar en vinkelmall som hjälper mig att fasa av luck-plattans kant i rätt vinkel. Använder en vass kniv för detta.

 

 

 

Med hjälp av mallen för jag sedan över en linje till däcket för att se var fasningen skall möta däcket.

 

 

 

Provar mig fram till fortsättningen och tar inga bilder på detta trevande, men så här ser det ut på undersidan av däcket när jag passat till en plywoodbit som ”vägg” i främre delen av den blivande luck-skålen, limmat fast den och slipat lite.

 

 

 

 

 

Och på ovansidan ser det ut så här. Nu när jag provat ut ett sätt att göra detta lite bättre bjuder jag på lite mer bilder när jag gör om samma sak i luckinfällningens aktra sida.

 

 

Börjar precis som på första sidan med att fasa av kanten på luck-plattan i 45 graders vinkel med hjälp av min lilla vinkelmall, och därefter ritar jag ut en linje där denna vinkel ”landar” på däcket.

Dessutom ritar jag en ny linje 5 mm utanför den första så att jag skall kunna se linjen när jag passar till ”väggen”, den inre linjen visar ju var inre kanten skall hamna, och den kommer ju att döljas när skivan kommer på rätt ställe.

 

 

Sågar ut en rektangulär plywoodskiva i ungefär rätt storlek. Böjer den så gott jag kan och håller den i 45 graders vinkel för att få en första uppfattning om hur den ska formas för att ansluta till den välvda formen på däckets undersida.

 

 

 

 

Ritar ut ett cirkelsegment ungefär som jag tror att det ska vara och sågar efter linjen med bandsågen.

 

 

 

Provar på plats och använder lilla vinkelmallen för att se till så att lutningen blir rätt eftersom det är svårt att se linjerna nu innan ”väggen” har fått någorlunda rätt form.
Ritar ut en lite mer korrekt linje och sågar igen.

 

 

Nu passar den ännu lite bättre, gör en ny markering och sågar igen.

 

 

 

 

 

Nu är det så gott som tillräckligt bra. Sista justeringen gör jag med en hyvel, även underkanten på ”väggen” fasas i 45 grader för att få passning mot däcket.

 

 

Eftersom det är svårt (omöjligt) att fixera en lutande skiva som skall böjas runt luck-plattan vid ett välvt skrov förbereder jag lite hjälpmedel i form av ett par ribbor och en lite grövre list som jag kapar i en vinkel som passar mot ”väggen” och provar hur dessa kan fästas vid däcket med hjälp av en tving och två klämmor. Tejpar ändarna på fixerings-listerna så att de inte skall limmas fast.

 

Så här blev formen på ”väggen” när den är klar.

 

 

 

Limmar med förtjockad epoxy och fixerar. Krävdes ytterligare två träbitar och två små tvingar visade det sig när det blev skarpt läge, ”väggen” ville krypa lite uppåt när den väl kom på plats.

 

 

Efter natten när limmet härdat ser resultatet ut så här.

 

 

 

 

Sågar av den överskjutande delen. Lättare att spara detta tills nu när biten är limmad på plats än att försöka passa till båda kanterna i förväg.

 

 

 

Lite initial slipning så blev det så här på insidan…

 

 

 

… och så här på utsidan när även ekrarna är bortsågade.

Återstår att såga av en bit på däcket så att det ansluter till ”väggens” rundade form, slipa lite…

 

 

…och lägga luckan på plats för att se hur det hela ter sig.

Lite spackling, hålkälar på valda ställen och sedan mer slipning. Sedan ska det på glasfiber.

Men det blir en annan dag…

 

 

Nu är det en annan dag.

Spacklat, hålkälat och slipat.

Dessutom glasfibrat. Avgränsade med två längder maskeringstejp 10 cm framför respektive bakom luck-skålen tvärs över hela däcket. Lade glasfiber och epoxy på ungefär samma sätt som jag ovan provade på bakre luckan, men här använde jag en bit som räcket tvärs över hela kajaken.

Både för att ge lite extra hållfasthet eftersom luckan är lite större än vad byggbeskrivningen anger och jag har byggt en försänkning till luckan, dels för att det kändes som bästa sättet att få snygga avslutningar på glasfibern. Hade ju kunnat bygga luckförsänkningen innan jag lade glasfiber på däcket och glasat den i ett med resten av däcket, men nu gjorde jag inte det.

Skar här av glaset jämnt efter längs kanten på utskärningen för luckan. Kände mig inte helt nöjd med försöket på bakluckan att vika det runt så jag lägger ner den tanken tills vidare. Får försegla med bara epoxy, kanten kommer ju ändå att vara skyddad av luckans infästningsfläns.

 

Glasfibring av däckets insida

Har ju sedan tidigare monterat en däcksbalk bakom sittbrunnen för att få styrsel på formen på akterdäcket. Hade förmodligen av flera anledningar varit bättre att glasfibra däckets insida innan däcksbalken anbringades, men jag behövde den ju redan då, så nu sitter den där hursomhelst.

 

Börjar med att spackla en hålkäl på båda sidor för att förstärka infästningen mot däcket.

 

 

 

Fick tydligen inte någon översiktsbild över hur jag organiserat glasfibervåderna, men jag tänker att det är bra att inte skarva över sittbrunnen så jag börjar där med en hel våd där och planerar vidare utifrån det.

Denna första våd räcker med cirka 20 centimeters marginal framför sittbrunnen, vilket är bra för då kan jag göra ett ordentligt överlapp framför sittbrunnen för hållfasthets skull, och sedan över däcksbalken med god marginal vilket också är bra för då kommer balken att sitta ordentligt fast i däcket.

 

Nästa våd bakom sittbrunnen lägger jag så att även den når över balken, på så vis får jag dels ytterligare en förstärkning av balkens infästning, och samtidigt kommer den att överlappa den första våden så att jag får dubbel glasfiber även några decimeter bakom balken. Det är också fördelaktigt eftersom denna del av det platta akterdäcket kommer att utsättas för extra påfrestningar i och med att man sätter sig här när man ska ta sig i och ur kajaken.

Arbetar in epoxyn med en pensel runt sittbrunnen och över däcksbalken, känns mer förlåtande än att försöka med gummispackeln på dessa ”svåra” ytor.

På de större öppnare delarna tar jag dock fram tapetverktyget eftersom detta går väsentligt snabbare än med pensel och man får betydligt bättre kontroll över tjockleken på epoxyskiktet.

 

Förmodligen inte det enklaste för en nybörjare att ge sig på, att lägga dubbla lager glas vått-i-vått från två håll över en däcksbalk med två invändiga hörn. Känns som att det ofelbart kommer att leda till blåsor och dragningar.

Men vänta får du se!

 

Våden framför sittbrunnen överlappar som sagt med sittbrunnsvåden med cirka 2 dm vilket ger en extra förstärkning framför sittbrunnen. Det kan ju vara bra eftersom ribbornas ändar här ”hänger i luften” mot sittbrunnen, men å andra sidan har jag redan så mycket glasfiber runt sittbrunns-sargen att det nog hade varit fullt tillräckligt ändå.

Tyvärr innebär denna placering att det blir en skarv/överlapp mitt över främre luckan, men det kan ju inte gå jämt upp överallt, det ska nog gå ändå.

 

 

 

Några avslutande bilder från när det är klart:

 

 

 

 

 

 

 

Närbild på främre luckskålen. Slätt som en barnrumpa och inte en enda blåsa.

Inte så illa pinkat för en rookie va?

 

Närbild som visar ribban som limmats på som förstärkning under däcket vid sidan av luckskålen. Dels en glas-skarv med överlapp mitt över luckan och sedan en extra remsa på längden som ytterligare förstärkning. Tre lager glasfiber vått-i-vått och inte en bubbla trots att det inte är den enklaste av geometrier att få tätt kring. Självförtroendet ökar exponentiellt.

 

Även däcksbalken är innesluten på ett föredömligt sätt.

Har även lagt en remsa glas på varje sida om sittbrunnen som extra förstärkning av den smala biten däck som blir över längs relingen, dessa löper fram och lappar över med våden framför sittbrunnen för att allt ska hänga samman.

 

 

När det hela härdat till dagen efter monterar jag tillfälligt samman däcket och skrovet, dels för att se hur det ser ut och passar ihop, dels för att jag vill verifiera var fotstödet skall sitta genom att prova i praktiken innan jag limmar fast det.

 

 

Samma sak ur ett annat perspektiv.

 

 

 

 

Härmed bryter jag det ordinarie programmet för ett extrainsatt inslag!

Se nästa inlägg…

Fortsättning om däcks-inredningen följer i näst-nästa inlägg.
Lika bra det, detta inlägget har ju redan blivit mer än lovligt långt.

 

Tidsåtgång

Strippa sittbrunns-sarg: 1,5 timme
Hål för akterlucka: 15min
Laminera sarg: 30 minuter
Försänkning för förlucka: 3 timmar
Såga ut, limma fast och slipa sittbrunnsfläns: 1,5 timmar
Glasfiber runt sittbrunns-sarg: 3 timmar
Glasfiber runt försänkningen av förliga luckan: 30 minuter
Skrapa, slipa och epoxy-grunda däckets undersida: 1 timme
Glasfiber på däckets insida: 3 timmar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *