Min kajakverkstad

Läckö kajakträff 2019

Hittade denna träff av en slump nånstans på fejsbok. Tänkte att det kunde vara kul att för en gångs skull inte bara paddla på egen hand utan då och då också träffa andra med samma intresse.

Fokuserade inte så mycket på att fotografera eller fundera på saker att skriva, ibland är det bättre att vara där under tiden istället för att dokumentera och försöka uppleva allt i efterhand, och därför blir det ingen regelrätt reseberättelse utan snarare några nerslag från helgen i form av lite lösryckta bilder och en aning text.
Hoppas det duger!

Torsdag 2019-06-27

Ett stopp i Ystad torsdag efter lunch för en tid hos frisören och för att hämta mamma som ska följa med upp. Inte så mycket för kajakandets skull, inte alls faktiskt, men för att hälsa på sin son-dotter, det vill säga min dotter, Mimmi.

Som jag nämnt i ett tidigare inlägg skall jag leverera min sålda Marlin till köparen i Jönköping på vägen till Läckö.

Sedan bär det iväg, kort stopp i Jönköping för att lasta av den ena kajaken, hoppas den nye ägaren blir nöjd, och sedan vidare hela vägen till Kållandsö med den andra. På grund av att vi ändrat planerna i sista stund och åker upp redan på torsdagen kommer vi första natten att bo på vandrarhemmet Läckö Strand eftersom vi var för sent ute för att få hotellrummet en natt tidigare.

Fredag 2019-06-28

Är inte särskilt nöjd med frisörens jobb igår.
Fast att jag ser ut så här på mornarna är väl kanske inget hon kan göra något åt antar jag. Frisyren kanske, men inte påsarna under ögonen.

Efter ett besök i fiskehamnen vid Spiken på Kållandsö under förmiddagen åker vi vidare till Läckö där vi ska bo de två resterande nätterna på hotell. Ursprungligen hade jag bokat tältplats, men när mamma bestämde sig för att följa med blev det hotell istället, det ligger faktiskt närmare iläggningsplatsen för kajakträffen än vad tältplatsen gör, men det skiljer bara cirka 100 meter.

Hotell Victoriahuset alldeles invid Läckö slott.
Avfotografering av kajakträffens informations-skylt, för er som inte vet hur terrängen runt Läckö slott är disponerad.
På fredagseftermiddagen genomfördes de sista förberedelserna inför träffen, här förstår jag det som att det pågår en säkerhetsträning och -genomgång för helgens turledare.
Tältlägret med slottet i bakgrunden.
Det samlas allt fler kajaker vid iläggningsplatsen under eftermiddagen. Min Pärla som numer två i raden.

Mimmi ansluter under eftermiddagen, hon är kompledig idag eftersom hon är i tjänst imorgon lördag, och på kvällen äter hon middag med oss på hotellets restaurang Hvita Hjorten.

Min första aktivitet för helgen är en tvåtimmars kurs i teknik för grönlandspaddling med Björn Thomasson. Känner mig lite handikappad av ovanan vid min tämligen ranka Black Pearl, det är svårt att fullt ut våga testa de olika manöverteknikerna när jag inte riktigt har koll på kajaken. Men det var en väldigt givande kurs hur som helst, fick med mig ett par grundläggande aha-upplevelser vad gäller den grundläggande paddeltekniken som jag inte snappat upp tidigare, och en hel del små finesser om hur man kan utnyttja grönlandspaddeln annorlunda än den storbladiga paddeln.

Björn till vänster omgiven av några av de övriga kursdeltagarna under en instruktionspaus.
Min vattentäta kamera bestämde sig för att detta var en bra dag för felexponerade eller felfokuserade bilder, så det blev inte direkt några att skryta med. När jag tog just den här bilden av Björn är det nog dock snarare vatten på linsen som är det huvudsakliga problemet.

Lördag 2019-06-29

Lördagen ägnade vi åt att besöka Mimmi som just har tagit värvning som soldat på bas-säk vid F7 i Såtenäs. Det är bara ett stenkast från Kållandsö och slumpen har gjort att de genomför anhörigdag denna lördag, samtidigt som kajakträffen. Detta är den verkliga anledningen till att mamma följde med på resan, inte kajakerna.

När vi kom tillbaks från flottiljen till Läckö tog jag en tur med kameran. Första gången på många år som jag plockat fram systemkameran. Har blivit återintresserad av mitt slumrande fotointresse tack vare att jag startat denna sajt. Var tvungen att leta fram bruksanvisningen, och kasta de första bilderna som blev alldeles prickiga eftersom jag glömt rengöra objektivlinserna som legat oanvända i en låda sedan jag vet inte när.

Två måsar tittar nyfiket på ståhejet.
Antalet kajaker på gräsmattan invid iläggnings-stranden har ökat väsentligt sedan fredagskvällen.
Slottet utgör en trevlig bakgrund.
Ännu fler kajaker…
…och ytterligare några till.
Hörde att deltagarantalet för träffen var maximerat till 200 personer, och att evenemanget var fulltecknat. Men detta är obekräftade uppgifter.

På lördagkvällen hade Dubside rolluppvisning invid bryggan. Jag antar att han har ett riktigt namn också men jag har aldrig hört honom kallas något annat. Han är en välkänd roll-auktoritet i grönlandskretsar, men detta är första gången jag ser honom live. Jag vet inte så mycket om honom och har inte hittat någon hemsida att länka till som hör ihop med honom. Men söker man på youtube hittar man intressanta filmsnuttar.

Björn var speaker till uppvisningen, och den visade sig vara uppskattad även av vårt icke kajakintresserade middagssällskap som anslöt just innan uppvisningen började. Inget nörderi utan bara fascinerande konster som vem som helst kan förbluffas över.

Dubside försöker se speakerns klartecken att starta uppvisningen i motljuset.

Nedan har jag samlat några av de hundratalet bilder jag tog under uppvisningen i ett galleri. Klicka på respektive bild för att få fram en större variant.

Söndag 2019-06-30

På söndag förmiddag deltog jag i en navigeringskurs, också den med Björn som ledare. Har någorlunda hyfsad teoretisk koll på navigering till sjöss sedan jag i min havsromantiska ungdom plöjt igenom pappas litteratur för skepparexamen både fram- och baklänges, och kan karta och kompass tämligen väl från min militära bakgrund.

Björn, som är före detta reservofficer i flottan och därmed kan navigering både i teori och praktik, fokuserade på att bryta ner ämnet till den nivå som är användbar vid kajakpaddling. Vissa delar som rör stora båtar är ju inte direkt relevanta för en kajakist. Och andra delar som förvisso är relevanta låter sig inte göras på originalvis på det välvda, gungande kajakdäcket som översköljs av vågor eftersom de är utformade för stora navigeringsbord, parallellförflyttnings-linjaler och passare.

Så vi fick oss till livs en mängd av praktiska förenklingar, alternativa metoder och tumregler som är bra nog, och framför allt genomförbara, i en kajak.

Detta var en ren teorilektion, hållen i skuggan precis ovanför iläggningsplatsen.
Här diskuteras för- och nackdelar med sjökort jämfört med land-karta vid kajakpaddling.

Söndag eftermiddag var det dags för roll-kurs, återigen med Björn. Här blev det dock inga bilder, hade fullt upp att lyssna på hans tips och kände inte att det var läge att ta fram kameran. Dessutom låg vi alla åtta deltagare ganska tätt på vattnet för att se och höra medan Björn hjälpte oss en i taget, så det var lite trångt att fippla med kameran särskilt som det blåste lite så att vi drev ihop så snart man slutade paddla.

Det hann ju såklart inte bli någon mängdträning på denna korta stund, jag fokuserade på att få med mig några få nycklar för att kunna dyrka upp min rollteknik som ju har låst sig totalt för tillfället som jag berättat i föregående inlägg:

En faktor som underlättar är att ta med sig farten runt i rollen, så att man snurrar så högt upp som möjligt på andra sidan innan man behöver ta hjälp av paddeln, med hjälp av farten man får från kapsejsningen . I och för sig kan man ju kanske inte räkna med att kunna göra rollen med detta flyt om man välter ofrivilligt och varken har kroppen eller paddeln på rätt plats när man går omkull, men för att lära sig grundrolla verkar detta vara viktigare än jag föreställt mig. Jag har snarare legat still en stund upp och ner för att hitta rätt position innan jag börjat svepet.

Nästa fas i rollen är att hitta flytläget, vilket jag inte lyckats med tidigare, och jag fick inte till det riktigt nu heller. Kajaken vill tippa tillbaks över mig och trycka ner mig istället för att vara på väg upp på rätt köl, precis som jag noterat i föregående inlägget att jag inte kommer upp i ytan och lyckas vrida upp kajaken så mycket som jag känner att jag borde innan svepet börjar. Därför har jag helt rationaliserat bort detta moment ur rollen och gått direkt på svepet istället, vilket ju gör att det saknas en bit som knyter ihop rörelsen.
Men jag fick nu en bättre bild av vilket läge jag ska eftersträva, vilken som är den önskade positionen. Att komma dit är nog dels en fråga om rörlighet, dels en fråga om koordination, för att kunna vinkla, böja och rotera lår, höft och ländrygg till rätt inbördes lägen som inte är helt intuitiva. Detta är inte en ställning som ingår i min rörelse-bank sedan tidigare.
Blir nog en hel del träning på land sittandes i kajaken för att komma vidare med detta.

Den tredje nyckeln är att få rätt vinkel på paddelbladet i svepet. Eftersom man ligger på rygg i detta moment har jag föreställt mig att om man lägger paddelbladet platt mot bröstet så kommer det andra bladet att vara så parallellt med vattenytan som det ska vara. Men i själva verket måste man föra ut armbågarna framför kroppen, eller snarare över eftersom man ligger på rygg, och böja tillbaks handlederna något för att få rätt vinkel och undvika att paddeln bromsar mot vattnet utan istället sveper i ytan. Jag har försökt hålla överarmarna tätt intill kroppen för att få hela paketet så stabilt som möjligt, men då blir vinkeln fel, istället måste armbågarna vara lite framför kroppen. Detta är rätt uppenbart nu när jag vet om det, men jag har aldrig noterat denna anatomiskt/geometriska felkälla tidigare.

Sammanfattningsvis, en mycket givande och trevlig helg, såväl kajakdelen av den som besöket på F7. Vänern har mycket fler öar, i området kring Kållandsö och hela vägen upp till Värmlandsnäs som sticker ner från norra sidan av Vättern, än vad jag insett tidigare, och det kan mycket väl bli så att jag åker hit upp igen för att kombinera ett besök hos dottern med några dagars paddling.
Eller, om inte annat, anmäler mig till nästa års kajakträff sista helgen i juni.

Återstår att se om jag lyckas ta med mig något av detta när det är dags för nästa roll-pass på egen hand…